A Mol közölte, meddig van tartaléka
Ahogy arról beszámoltunk, kedden kiderült, hogy már augusztus 4-e óta nem érkezik olaj Magyarország, Csehország és Szlovákia felé. A hírt a vezeték orosz oldalát felügyelő cég szóvivője jelentette be kedden, öt nappal a leállás után. Az orosz Transznyeft azzal indokolta a szállítás leállítását, hogy nem tudta kifizetni a tranzitdíjat a vezeték ukrán szakaszát birtokló UkrTransNafta nevű cégnek. Ez azért történt, mert az orosz bankokat is szankciók sújtják, így nem sikerült az utalás az oroszok állítása szerint. Az orosz vállalat azt ígéri, hogy folyamatosan keresi a megoldást.
Reagált a Mol
Megkerestük a Molt, kérdéseinkre egy közleményben válaszoltak: „A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert a Mol szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon, az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán.”
A Mol közleményében kiemelte, hogy több hétre elegendő tartalék áll rendelkezésére.
Folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is. Ennek értelmében tehát a Mol felajánlotta, hogy átvállalná az oroszok által fizetendő tranzitdíjat annak érdekében, hogy Magyarországon az ellátás biztosítható legyen.
Van tartalékkészlet
Az Indexnek nyilatkozó szakértő szerint a nyerskőolajból is van tartalékkészletünk, tehát feltehetően ebből is fel kell szabadítani készletet. Holoda Attila szerint az Adria kapacitása elvileg képes lenne arra, hogy ellássa a két finomítót (a pozsonyit és a százhalombattait), de itt felvetődik a kérdés, milyen típusú olajból történik ez meg.
(Borítókép: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)