Az új üzemanyag-ársapka teljesen áthúzta a cégek számításait

GettyImages-1242187915
2022.08.14. 11:08
Július 1-től majdnem a duplájára nőtt a cégautóadó, ehhez jött hozzá a kormány új intézkedése, mely szerint július 30-tól piaci áron lehet üzemanyagot vételezni a céges autókba. A statisztikák szerint jelenleg ezek az intézkedések a flottakezelőkön keresztül 70 ezer autót, ezentúl pedig 800 ezer céges autót érintenek ezek a módosítások. Most nekik drasztikus költségnövekedéssel kell számolniuk.

Mostanában új divat lett, hogy valaki a személyautóját megtankolja hatósági áron, majd különböző technikával ezt átrakja a céges autójába. Bár az emberi leleményesség nem ismer határokat, ez a megoldás nemcsak hogy balesetveszélyes, de egyenesen felelőtlen megoldás is. Nem mellesleg ellehetetleníti a piaci szereplőket abban, hogy el tudják osztani megfelelően a nyersanyagot. A nemzetközi elemzők szerint a most kialakult üzemanyagválság az elektromobilitási megoldások felé, illetve a mikromobilitási lehetőségekbe fogják terelni az embereket.

Jelentősen megdrágultak az üzemanyagárak

A statisztikák azt mutatják, hogy a Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus modellek a legkelendőbbek a céges autók körében. Ezeket az autókat a választható motorok és kérhető extrák függvényében átlagosan nettó havonta 170–220 ezer forintért biztosítják a flottakezelők – a publikus piaci információk és az augusztus elején bekért friss flottakezelői ajánlatok alapján. Ezek a költségek mindent tartalmaznak, kivéve a cégautóadót, üzemanyagot és a parkolás költséget. Ezek közül talán a legegyszerűbb számítás, hogy a cégautóadó több kritérium függvénye, de ha egy 100 lóerő körüli autóval számolunk, akkor ez a kiadás nagyjából 40-45 ezer forintot jelent a cégeknek.

Üzemanyag tekintetében két verzióval is lehet számolni, de a számítási alap az alábbi: ha az éves futásteljesítmény 100 százalékát teszik meg, akkor 30 ezer kilométer az éves megtett távolság. Ez havi bontásban 2500 km. Ha 8 litert fogyaszt egy autó 100 kilométeren, és ezzel az átlagfogyasztással számolunk, úgy 200 liter üzemanyagot fogyasztanak egy hónapban.

Tehát – ahogy azt a Park&Roll munkatársai kiemelték –, amíg a cégekre is vonatkozott a 480 forintos literenkénti ár, addig ez nettó 75 600 forintot jelentett. Jelenleg bruttó 700 forint körül alakulnak az üzemanyagárak literenként. Ha azzal számolunk, hogy az autót a munkavállaló kizárólag munkába járásra használja úgy nagyjából munkanaponként 10 kilométert ingázik. Ebben az esetben – az éves szabadnapok kivonásával –  2330 kilométert tesz meg éves szinten, tehát havi 195 kilométert használja a céges autóját. 480 forintos literenkénti árral számolva ez a távolság nettó 5 900 forintba került. Ha 700 forinttal számolunk literenként, akkor nettó 8 500 forintért tudnak tankolni,

így a havi nettó összköltség nagyjából 110 ezer forint körül alakul.

Ezeken az árakon túl még számtalan egyéb költség van, de talán a legsarkalatosabb kiadás még a céges autók parkolása. Itt a úgy számoltak a Park&Roll munkatársai, hogy feltételezhető, hogy otthoni környezetben ingyenes a parkolás. Így a díjfizetési időszakban munkahelyén tartózkodik az autóval. Az irodai parkolóhelyek havi költsége 70 eurótól indulva akár 200 euró/hónap is lehet, ez pedig a hazai devizában számolva 28 000 és 80 000 forint közötti összeg is lehet. Ha ehelyett a közterületen parkolunk 260 és 560 forint/óra költségen – havi 20 munkanappal számolva, 8 órás munkarendben –, akkor havi 40 000 és 90 000 forint költséget jelenthet. De sok esetben a munkahelyi parkolás ingyenes vagy megoldott a home office.

Összegezve: egy flottakezelt alsó-közép kategóriás cégautó fenntartása havi 238 500 és 435 000 forint közötti nettó költséget jelent mostantól.

    Robbanómotoros autó  Elektromos autó  Elektromos roller
 Jármű  Opel Astra kombi 1.2T Business Edition  Opel Mokka-e Edition E-twow Booster ES
Futamidő 48 hó 48 hó 48 hó
 Futásteljesítmény (év) 30 000 km 20 000 km 2 000 km
 Bérleti díj (hó) 210 000 forint 225 000 forint 17 600 forint
 Cégautóadó 33 000 forint
 Parkolási költség (hó) 20 000 forint (irodaház/utca)  -  -
 Üzemanyagköltség (hó)  110 236 forint 40 000 forint 433 forint
 Összes költség (év) 4 478 835 forint 3 180 000 forint 216 396 forint
 Összes költség (4 év) 17 915 339 forint 12 720 000 forint 865 584 forint

* az adatokat a Park&Roll munkatársai összegezték

Vannak egyéb alternatív megoldások

Minden autót természetesen képtelenség e-rollerre cserélni a cégeknél, de több olyan eset is van, amikor költségracionalizálási célból érdemes lehet a céges közlekedési palettát e-roller flottával kiegészíteni. Az e-rollerek havi nettó 30 és 60 euró közötti, tehát havi nettó 12 000 és 24 000 forint közötti költségből bérelhetők.

Ezek a díjak tartalmaznak minden olyan költséget, amelyet a céges autók flottakezelése is tartalmaz. Nem merül fel parkolási költség sem. A töltésük lakossági árammal számolva 60 forint 100 kilométerenként. Feltehetően nem ez a megoldás fogja megoldani a cégek megnövekedett költségeit, de fontos figyelni az alternatív megoldási lehetőségeket.

(Borítókép: Uwe Lein / picture alliance / Getty Images)