- Gazdaság
- károsanyag-kibocsátás
- szén-dioxid-kibocsátás
- autós nagykoalíció
- európai uniós
- autópiac
- új autó
- belső égésű motorok
Korai még temetni a belső égésű motorokat
További Gazdaság cikkek
- Itt a Standard and Poor's jelentése Magyarországról
- Nem akárki taszította le a dobogóról Mark Zuckerberget
- Több ezer milliárd forintnyi lakossági megtakarítás szabadulhat az ingatlanpiacra
- A Magyar Nemzeti Bank elmúlt 100 évét eleveníti meg a Pénzmúzeum új kiállítása
- Az Európai Unió átlagán alul a magyarországi foglalkoztatottak száma
Október 27-én létrejött a megállapodás az Európai Unión belül a hagyományos benzin- és dízelmotorral hajtott autók 2035-ös kivezetéséről és ennek ütemezéséről. A megállapodás értelmében
2030-ig a 2021-es szinthez képest az új személygépkocsik esetében 55 százalékkal, az új kishaszongépjárművek esetében pedig 50 százalékkal kell csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást.
Az EU-tagországok és az Európai Parlament tárgyalói, valamint az Európai Bizottság döntést hoztak arról is, hogy az autógyártók túlnyomó többségének 2035-ig 100 százalékkal kell csökkenteniük autóik szén-dioxid-kibocsátását.
Mégis maradhatnak a belső égésű motorok
Mindez ugyanakkor közel sem jelenti a belső égésű motorok eltűnését a kínálatból 2035 után. A létrejött megállapodás keretein belül felkérték az Európai Bizottságot, hogy készítsen elő egy javaslatot a szintetikus, szén-dioxid-semleges üzemanyagok szerepéről a jövő autógyártásában.
A szintetikus üzemanyagok lehetővé teszik, hogy a technológiai sokszínűség elvét szem előtt tartva továbbra is számos lehetőség álljon a vásárlók rendelkezésére, amikor hajtásláncot választanak – emelte ki Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
Ferrari-kiegészítés
A 2030-as „időközi” cél alól felmentést kaptak az évente kevesebb mint 10 ezer személygépkocsit vagy 22 ezer kishaszongépjárművet gyártó vállalatok. Az úgynevezett „Ferrari-kiegészítés” ezenfelül egy év haladékot biztosít ezen gyártók számára, nekik 2036-ra kell elérniük a szén-dioxid-mentességet. Mindemellett az ezer darabnál kevesebb autót gyártó márkáknak egyik célt sem kell teljesíteniük, őket nem érinti az új szabályozás.