Miért kerül többe az élelmiszer nálunk, mint a szomszédban?
További Gazdaság cikkek
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
- Hátunk helyett a szánkba vettük – a legjobb túrós batyukat kerestük
- Van megoldás, így tehetünk a halálozás csökkentéséért
- Matolcsy Györgyék jelezték: Koránt sincs vége a lakásárak emelkedésének
- Csúcsra járatja a lakosság az előtörlesztést – ennyi pénzük lett a magyaroknak?
Bővítették a hatósági áras termékek körét november 10-től, így már a tojás és a burgonya is ársapkás lett. Erről a Kifli első embere azt osztotta meg, hogy
nagyon „örülünk” ennek a változásnak, viszont a többi piaci szereplőhöz hasonlóan véleményem szerint az árstop átrendezi a vásárlói kosarak összetételét, hiszen sokan előnyben részesítik az ársapkás termékeket, szemben a korábbi preferenciáikkal. A hatósági ár hatással van a termelőkre, akadnak már olyanok, akik nem is tudnak szállítani a piacon tapasztalható alapanyaghiány miatt.
A Kiflinél pillanatnyilag nincs ellátási probléma, és mindent meg is tesznek annak érdekében, hogy ne is legyen. Ahogy más kereskedőknek, úgy a Kiflinek is veszteséget okoznak az ársapkás termékek, de dolgoznak azon, hogy a prémium termékeket is a lehető legkedvezőbb áron kínálják. Megkerülhetetlenek a saját márkás termékek, ezért folyamatosan fejlesztik a portfóliót – tette hozzá.
Infláció, euróárfolyam, extraprofit
Októberben a Központi Statisztikai Hivatal 20 százalék feletti inflációról számolt be, az élelmiszerek ára 40 százalékkal emelkedett. A versenyképesség érdekében a Kifli saját termékein is követi az infláció alakulását, több mint kilencezer terméket hasonlított össze október 3. és október 30. között. Ez alatt az időszak alatt 36 százalékos inflációt mértek a termékeiken. A számításukban 90 százalékot az élelmiszerek jelentették, 10 százalékot pedig az alkohol tette ki. Klekner Péter ismertette, hogy vannak olyan árucikkek, amelyeknél több mint 50 százalékos áremelkedést tapasztalnak, a tojás és sajt mellett októberben rendkívül érintettek voltak a vegyipari termékek, a baba- és a pékáru.
Az élelmiszerárak valószínűleg tovább emelkednek, azonban elmondása szerint erre nagyon kis hatásuk van. A Kifli jellemzően nem tárgyal le nagyon hosszú időre árakat, ezért reagálniuk kell a termelők és beszállítók árváltozásaira.
A Kifli.hu a cseh Rohlik Group része, ezért Klekner Péternek rálátása van a régiós piacra, így arra a jelenségre, amelyet az Index olvasói is jeleztek már: külföldön – például Szlovákiában – kedvezőbb áron kínálnak különböző termékeket, mint Magyarországon. A trükköt a Kifli vezetője szerint az erős euró jelenti, mivel az árfolyam jelentősen befolyásolja a beszerzési árakat.
Ez a kellemetlen és erőteljes hatás is érezhető Magyarországon.
Nem terveztünk az extraprofitadóval, így extra kiadást jelent, és nem is volt egyszerű feladat beépíteni a költségvetésbe – mondta az ügyvezető, hozzátéve: nem szokta kritizálni a kormány lépéseit, mert ő üzletember, aki az üzlettel foglalkozik. Ugyanakkor manővereket igényel, hogy a kedvezőtlen pluszterheket ne hárítsák teljesen át a vásárlókra.
Áremelés, spórolás
A kosárértékében nem tapasztal változást Klekner Péter, azonban észlelik, hogy tudatosabban vásárolnak az emberek, több ideig válogatják a termékeket, és a prémium, márkás termékek is egyre inkább háttérbe szorulnak.
Sok múlhat a rezsiszámlákon is, valószínűleg az élelmiszereken tudnak az emberek a legtöbbet fogni – tette hozzá. Kitért arra is, hogy csalásnak tartja azt a tipikus élelmiszeripari lépést, hogy az áremelés elkerülés érdekében csökkentik a termék súlyát, ezért nem is szeretne ezzel élni.
Úgy véli, hogy az elektronikai piacon a beszállítók elképzelhetően csökkentik majd a termékek árát, így olcsóbban juthatunk majd ilyen termékekhez, ez valószínűleg fordítva lesz az élelmiszereknél. Azért, hogy a vásárlóknak kellemes karácsonya lehessen, ezt aktivitásokkal ellensúlyozni szükséges. Klekner Péter korábban remélte, hogy a szolgáltatás díján idén a Kiflinek már nem kell többször változtatnia, azonban októberben elkerülhetetlen volt az újabb áremelés, amely szerinte brutális volt, és „nem is szeretjük csinálni.”
Idén már több ilyen lépést nem terveznek, helyette a szolgáltatások fejlesztésén gondolkodnak.
Forgalom, munkaerő, hatékonyság
A cégcsoport egy olyan időszakban bontakozott ki, amikor a koronavírus-járvány nem támogatta meg az online vásárlásokat, így a génjeikben benne van, hogy küzdeni kell minden egyes vásárlóért. Havonta mintegy 150 ezer vásárlója van a Kiflinek, harmaduk rendszeresen a felület szolgáltatását veszi igénybe.
Az e-kereskedelmet tekintve még mindig optimista vagyok, csak nehezebb környezetben kell mozognunk, de összességében tudunk fejlődni.
Több mint 50 százalékkal nőtt az idei eredménye a Rohlik Groupnak, melynek része a Kifli.hu is, amely a továbbiakban is 10 százalékos növekedésre számít, mivel az e-kereskedelemben továbbra is van még potenciál. Az infláció miatt egyértelműen bekövetkezik majd forgalomnövekedés – húzta alá.
A piacra lépéskor igyekeztek megfelelni a fenntarthatósági szempontoknak, azonban a jelenlegi gazdasági helyzet a Kiflit is takarékosságra sarkallja. A hatékonysági intézkedések mellett az irodai dolgozóknál létszámstop van érvényben. Tavaly küzdöttek munkaerőhiánnyal az operációs részen, de a raktári dolgozóknál és futároknál stabilizálták a helyzetet. A vállalat állományba illesztette a korábban katás adózási formával dolgozó futárokat, ugyanakkor az ezzel járó extra terhek is hozzájárultak a szolgáltatás díjának az emelkedéséhez.
A raktár tulajdonosával a Kifli fontolgat napelem-beruházást, azonban az energia tárolását érintő befektetés megtérülése kérdéses. Vannak más ötleteik is, azonban nem olyan egyszerű egyről a kettőre lépni, mert sok engedélyt is be kell szerezni. Például metánból lehetne tölteni elektromos autókat, de annak beszállítása is hátrányokkal jár.
Klekner Péter szerint a cégek korlátozottan tudnak csak mozdulni, nagyobb lépésekhez támogatások szükségesek.
(Borítókép: Karip Tímea / Index)