Olcsó virslikre mehetünk rá az év végén
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
A teljes ágazatban érezni a nehézségek súlyát – ismertette Mostisch Martina, a Magyar Húsiparosok Szövetségének ügyvezető titkára.
Az olyan makrogazdasági tényezők, mint a magas infláció, az elszálló energia- és alapanyagárak, valamint a gyenge forintárfolyam hatása alól a húsipar sem tudja kivonni magát, az élelmiszergyártás energiaköltségei jelentősen megnőttek az idén.
Az élősertés ára egy év alatt megduplázódott. Nemcsak a közvetlen gyártási költségek nőttek, de a magas energiaárak az alap- és csomagolóanyagok árait is magával húzta, utóbbinál pedig akár ellátási hiány is felléphet.
A húskészítmények esetében extra energiákat emészt fel a tárolás, a szállítási költségek emelkedése pedig tovább drágítja a termékeket. Ezek a hatások pedig így a virsliknél is visszaköszönnek – tette hozzá.
Beszámolt arról is, hogy tapasztalataik szerint a fogyasztók egyre inkább az árat veszik figyelembe a virslivásárlásnál – az olcsóbb, ezen belül is a saját márkás termékeket részesítik előnyben. Míg a koronavírus-járvány alatt újra virágkorát élte a „közeli kisbolt”, a jelenlegi helyzet a diszkontok mellett a nemzetközi láncoknak (hiperek) kedvez, amelyek a jelentősebb volumenek megmozgatása révén kedvezőbb beszerzési árakat tudnak elérni, és így kedvezőbb fogyasztói árral tudnak megjelenni, ez azonban szűkebb választékot jelent a fogyasztók számára.
Áremelkedés
Az áremelés a virslinél sem volt elkerülhető, azonban nem egységes, termékcsoportonként eltérő drágulás ment végbe, hiszen az alapanyagárak, az energiafelhasználás, vagy épp a munkaerőigény eltérő mértékű terhet jelent a vállalatok számára – mondta Mostisch Martina, azzal folytatva, hogy
átlagosan 20-35 százalék közé tehető az áremelkedés a virslik esetében, idén több alkalommal is emelték az átadói árat a cégek ennél a termékkategóriánál.
Némileg árnyalja a képet ugyanakkor, hogy a piac jelenlegi gyors változékonysága miatt későbbre tolódtak az ártárgyalások, a kereskedői árak még nincsenek letisztulva, egyes értékesítési csatornák tudatosan kisebb mértékben adták tovább a fogyasztók felé a gyártói áremeléseket.
Virslijellegű termékekre váltanak a vásárlók
Az áremelkedés által okozott sokkhatás utáni első hónapban általában csökken, majd ezt követően valamelyest visszakorrigál a kereslet, de általánosságban véve elmondható, hogy csökkent a fogyasztás. Szintén jól érzékelhető, hogy a fogyasztók kimondottan nem márkahűek a virslik esetében. Könnyen váltanak az Élelmiszerkönyvnek megfelelő virslikategóriából már kiszoruló, virslinek látszó húskészítményekre.
Ezek a favoritok
A virslikategória az egyik legnagyobb szegmens a húskészítmények piacán. Magyarországon nem csak a szilvesztert megelőző időszakban – november–december – népszerű termék, az év egésze során nagy népszerűségnek örvend. A legnagyobb favorit a műbélbe töltött pultos termékek, az ennek megfelelő „olcsó” virsli általában vákuumos kiszerelésben érhető el az önkiszolgáló polcokon.
Várhatóan azonban
egyre több lesz a piacon az úgynevezett helyettesítő termék, például a pálcika vagy a rudacska.
A prémiumkategóriás bécsi és frankfurti virslik iránti kereslet gyengébb, valamint a kisebb kiszerelések (kedvezőbb egységár) iránti kereslet várható.
Nincs szilveszter virsli nélkül
A virsliértékesítés körülbelül egynegyede a szilveszteri szezonban kerül a piacra. A termék éves forgalma körülbelül 30 ezer tonna, várhatóan ez a mennyiség az idén is el fog fogyni. Beszerzési-gyártási oldalról már zajlik a felkészülés az év végi ünnepre, azonban mivel a termék szavatossági ideje nem engedi meg a hosszú tárolást, a gyártás leghamarabb november második felében kezdődik el az ünnepi időszakra.
A hússzövetség tagvállalatai mind alapanyaggal, mind csomagolóanyaggal felkészülve várják az idei virsliszezont, tehát ellátási hiányra nem kell számítani. A kereskedelem jellemzően sok akcióval készül a szezonra, a kereslet mennyisége várhatóan nem, vagy csak kismértékben esik vissza. Előreláthatóan az alacsonyabb árú vagy a virslit helyettesítő termékek felé tolódik a kereslet.
(Borítókép: Vajda János/MTI)