Még mindig a zselés az egyik legnépszerűbb szaloncukor, sokan vágynak a minőségi édességre
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody's
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
Átlagosan egy kilogramm szaloncukrot vásárol egy magyar háztartás évente. A legkelendőbb fajták között ott van a zselés, a marcipános, a kókuszos, a karamellás és a csokoládékrémes is – írja a Világgazdaság a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképe alapján.
A cikk szerint ugyanakkor ezt a piacot is érinti a költségnövekedés. A Magyar Édességgyártók Szövetségének adatai szerint mintegy 3500 tonna szaloncukrot vásárolnak évente a fogyasztók Magyarországon. Az édesség értékesítése évről évre emelkedő tendenciát mutat, ez alól csak a koronavírussal igencsak sújtott 2020-as év jelent kivételt.
A Világgazdaság írásából kiderül, hogy a készítéshez szükséges alapanyagokat főképp a világpiacról szerzik be a szaloncukrok előállításával foglalkozó vállalkozások. Holott több hazai gyártó kínálatában is szerepelnek az előállítás szempontjából olyan szükséges hozzávalók, mint a marcipán és a cukor.
Mint írják, javarészt a gyümölcsökre, illetve a feldolgozott termékekre támaszkodik a hazai alapanyag-beszállítás. A gyártáshoz felhasznált anyagok ára, így például a kakaóé, jelentősen megemelkedett, ami a szaloncukrok előállítási költségeit is növelte.
A felmérések eredményei azt mutatják, hogy egyre többen keresik a minőségi szaloncukrokat. Noha továbbra is a zselés a legnépszerűbb íz, a gyártók így is folyamatosan keresik az új lehetőségeket: 2021-ben összesen 152 szaloncukrot neveztek be Az év szaloncukra versenyre.
Itt olyan fajták is megjelentek, mint az aranygaluskás, a robbanócukros vagy a vörösboros-aszalt szilvás-marcipános. A termékek között már évekkel ezelőtt megjelentek a hozzáadott cukrot nem tartalmazó szaloncukrok is, amivel a gyártók a fogyasztói igények változását igyekeznek követni.
Drágulnak a karácsonyfák
Csaknem 10 százalékkal drágulhatnak a karácsonyfák idén a tavalyi időszakhoz képest. A Magyar Díszkertészek Szakmai Szervezete nemrég azt közölte, hogy a belföldi termelés a kereslet háromnegyedét fedezi.
A kommüniké szerint az áremelkedést részben az import drágulása okozza, ez pedig az árfolyamhatással és a szállítási költségek jelentős emelkedésével magyarázható az érdekképviselet szerint.
A magyar termelőknek ugyanakkor kedvez az idei helyzet, hiszen végre jobb áron értékesíthetnek. Hosszú időn keresztül csak a költségeik nőttek, de az áraikat nem tudták jelentős mértékben módosítani, ahogy más dísznövénytermesztők sem – tették hozzá.
(Borítókép: Zselés szaloncukrot gyártanak a Bonbonetti-csoport budapesti csokoládégyárában. Fotó: Máthé Zoltán / MTI)