Egyre öregebb autókat akarnak rásózni a magyarokra
További Gazdaság cikkek
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
Csökken az új autók piaca, a használtan behozott autók száma pedig már hatodik hónapja esik. Az átlagéletkoruk továbbra is nő, a hazai autóállomány egyre inkább öregszik. 1990-ben 9 év volt az autópark átlagéletkora, ez mára több mint másfélszeresére emelkedett.
A személyautók átlagéletkora 2002-re 11,7, 2021-re pedig már 15 évre nőtt.
Az elemzés szerint hiába kezdett 2010-től magához térni az új autók piaca, mert 2012-ben módosult a regisztrációs adó és annak avulási táblája, ami gyakorlatilag szabad utat nyitott az idősebb használt autók importjának. Így 2013–2018 között több használt, mint új autó került útjainkra, és a koronavírus ismét visszafogta az újautó-eladásokat, 2020 óta egyre több használt autót helyeznek forgalomba Magyarországon.
Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője szerint további komoly probléma, hogy a hazánkba érkező importautók is egyre öregebbek, „a 10 éve változatlan regisztrációs adó a koros, egyre elmaradottabb emissziójú autók importjának kedvez, ugyanis az infláció és az emissziós normák fejlődése ellenére ma pontosan ugyanannyi regisztrációs adó fizetendő egy 10 éves, Euro4-es autóra, mint 2012-ben.
Ezenfelül, bár szinte a küszöbön van az Euro7-es norma bevezetése, a hazai regisztrációs adó mégsem tesz különbséget az Euro5-ös és az Euro6-os között” – fogalmazott a szakértő, aki hozzátette: a kettőre úgy vonatkozik azonos regisztrációs tétel, hogy az Euro5-ös dízeleket már nemcsak Nyugat-Európa egyes nagyvárosaiba, de a szmogriadó riasztási fokozatában már Budapestre sem engedik be.
Régóta ez megy már
Évek óta elmondható, hogy az importált autók zöme 10 év feletti, ugyanakkor most már az importált autók is jelentős öregedést mutatnak. Az adatok szerint az idén január és november között behozott autók kétharmada 10 évnél idősebb volt, így pedig átlagos életkoruk 13,1 évre nőtt.
A regisztrációs adónak mindenképpen ösztönöznie kellene a modernebb emissziós normájú autók forgalomba helyezését. Kirívó példa, hogy a legmodernebb, legkisebb motorú hibrid autóra nálunk magasabb regisztrációs adó fizetendő, mint egy Euro5-ös, Euro6-os, 1,4 literesnél kisebb hengerűrtartalmú benzines vagy 1,5 literesnél kisebb dízelautóra
– jegyzi meg Katona Mátyás.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)