Nem szexi szakma, pedig nagy szükség van rá
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
Az Autós Nagykoalíció (ANK) és az Autószerelők Országos Egyesülete (AOE) a 2022/2023-es tanévben ismét meghirdeti Magyarország legnagyobb autószerelő tanulmányi versenyét. Az Autós Szakmák Tanulmányi Versenye (ASZTV) elnevezésű országos megmérettetésen az AOE bázisiskoláinak autószerelő, autószerelő technikus, autóelektronikai műszerész, gépjármű-mechatronikus, gépjármű-mechatronikai technikus és alternatív járműhajtási technikus tanulói vehetnek részt.
A verseny célja, hogy a tanulók a leendő szakembereknek munkát adó autójavító vállalkozások szakmai elvárásai szerint bizonyíthassák felkészültségüket, rátermettségüket. A csapatban történő versenyzés során a másokért való felelősség, a becsületes helytállás kerül előtérbe. A jól szereplő csapatok öregbítik iskolájuk hírnevét, egyben a szakmai képzés fontosságára irányítják a figyelmet.
Írásbeli és gyakorlati is lesz
A versenyfeladatok teljesítése napjaink legkorszerűbb vizsgálati eljárásainak, diagnosztikájának ismereteit igénylik, de a szakma szerelési, szervizműveleti alapjai, egyszerűbb hétköznapi munkafeladatai sem hiányoznak a megmérettetésből. Mivel az autójavítás ma már nemcsak a hagyományos gépjárműtechnika területét öleli fel, hanem
- az alternatív járműhajtások alapismereteit, biztonságtechnikáját,
- a vezetéstámogató rendszereket,
- a munkavégzéshez nélkülözhetetlen szakmai információforrások használatát,
- a vállalkozási ismeretekben való jártasságot is,
ezért a versenyzők mind az írásbeli felmérésben, mind a gyakorlati munkavégzésben ezekről a területekről is kapnak feladatokat.
A verseny menete
- Válogató: szakmai alapozó és szaktantárgyakat érintő, a gépjárműtechnika és -fenntartás világához tartozó, általános ismereteket érintő elektronikus tesztlap kitöltése. Minden csapattag egyénileg tölti ki az online feladatlapokat.
- Középdöntő: a középdöntőbe az online forduló eredménye alapján kerülhetnek be a csapatok. A szakképzési intézményeket országosan hat régióra bontva kerülnek ki a saját régió középdöntőjébe a csapatok. Az online forduló eredményei alapján minden iskolából maximum egy, minden régióból két csapat juthat tovább a középdöntőbe. A középdöntőkbe jutott csapatoknak autószervizekben kell bizonyítaniuk gyakorlati tudásukat. Részben műveletekre vonatkozó műszaki és munkavédelmi elméleti kérdésre, döntő mértékben gyakorlati munkára kell számítani a régiós fordulóban. Idén is a régiós megmérettetéseken alulmaradó csapatok közül a legtöbb pontot elérő versenyzők bejutnak a döntőbe, így ott hét csapat fogja összemérni tudását.
- Döntő: minden régióból egy csapat, illetve a legjobb második helyezett jut az országos döntőbe, ahol vegyesen elméleti kérdésekkel és gyakorlati feladatokkal találják magukat szembe, amelyek a jármű szinte minden részegységére kiterjednek.
Nem szexi a szakma
Egy tanév végén 25 diák végez autószerelőként, ám mindössze három helyezkedik el a szakmában, ami természetesen nagyon alacsony szám – mutatott rá az autószerelő szakma nehézségeire Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
Nem szexi a szakma, és nem trendi, pedig nagy tudás szükséges hozzá, és egy fontos munkakörről van szó
– fogalmazott az Indexnek.
Hozzátette: kellenek az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyéhez hasonló kezdeményezések, hogy a diákok lássák a szakma szépségeit, ezáltal minél többen maradjanak a pályán, hiszen elengedhetetlen a megfelelő utánpótlás megléte a szervizekben.