Rendesen megdrágult, mégis vesszük. Mi az?

GettyImages-586119104
2022.12.06. 14:50
Az infláció és élelmiszerár-drágulás a csokoládét és a kakaót tartalmazó termékeket sem kerülte el, ennek ellenére a magyar vásárlók december hónapban, az ünnepek közeledtével szinte képtelenek leállni az édesség vásárlásával.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara közlése szerint az év utolsó hónapjában körülbelül nyolcmillió csokimikulást értékesítenek az üzletláncok. Idehaza továbbra is a klasszikus tejcsokis termékek a legnépszerűbbek az étcsokoládéval szemben, ez más időszakokban is így szokott lenni a tapasztalatok szerint.

Egy új vásárlási trend kialakulásáról is beszámoltak a szakértők. A megfigyelések szerint a vásárlók érdeklődése elmozdult a magasabb minőségű termékek és a funkcionális élelmiszerek irányába, továbbá a cukormentes termékek iránti kereslet is megnőtt.

A vásárlási kedv azzal együtt sem csökkent, hogy drágult a csokoládé. év elején négy–hat százalékos drágulás realizálódott, júliustól aztán két számjegyűre gyorsult a növekedés, akkor már 12–20 százalékos árnövekedés ment végbe.

A változás hátterében az alapanyagoknál tapasztalható áremelkedés, az energiaválság és a szállítási költségek kilövése áll. A világ számos országában lecsapó aszály is erősen hatott a kakaóbabra, az előző évekkel összehasonlítva jóval kevesebb termést tudtak betakarítani a csokoládé-nagyhatalmak – írja az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.

A kutatások szerint a magyarok egyébiránt kevesebb csokoládét fogyasztanak, mint a külföldiek. Németországban vagy Svájcban például 10-11 kilogramm az éves csokoládéfogyasztás, ezzel szemben Magyarországon ez mindössze három kilogramm körül alakul. Ennek harmada az év végi ünnepekhez kapcsolódik, ilyenkor sokan vadásznak a mikuláscsokira és a szaloncukorra.

(Borítókép: BSIP / Universal Images Group / Getty Images)