Brutális adóemelésre készül Brüsszel, teljesen elszállhatnak az üzemanyagárak
További Gazdaság cikkek
- Szakértők figyelmeztetnek: olyan mértékű romlás jön, amire ritkán van példa
- Ezek a számok értek több mint kétmilliárd forintot
- Csőtörés a diplomáciában: két szomszédunk egymásnak feszül
- Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági Versenyhivatal
- Vasárnap és januárban is kisebb leállások jönnek az OTP Banknál, figyelmeztették az ügyfeleket
Az elmúlt napokban egyre nagyobb méreteket öltött az üzemanyaghiány a magyar kutakon, a töltőállomások közelében kígyózó sorok voltak láthatók országszerte. Erre való tekintettel a magyar kormány a 480 forintos ársapka kivezetése mellett döntött a hazai kutaknál. Kedden rendkívüli Kormányinfót tartott Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, ahol bejelentették, hogy az állam a pánikvásárlás megszüntetése, valamint a folyamatos üzemanyag-ellátás érdekében a Mol javaslatára eltörli a benzinárstopot.
A magyar kormány után Brüsszel is emelne
Amint arról az Index is beszámolt, a Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint december 8-ától 40 százalékról 95 százalékra emelkedett annak az adónak a mértéke, amelyet a Mol fizet a Brent olaj és az Oroszországi Föderációból származó kőolaj közötti árrésre.
A kormány először idén nyáron, július 30-án 25-ről 40 százalékra növelte a Mol által fizetendő különadót.
Brüsszel 32,5 forinttal szeretné emelni az üzemanyagok jövedéki adóját
– írja a Világgazdaság. A lap értesülései szerint Magyarország derogációs kérelmet nyújtott be, amelyben 2023 végéig kér felmentést az uniótól az adóminimumok teljesítése alól, azaz hogy emelje az üzemanyagok jövedéki adóját. Amennyiben azonban az Európai Bizottság nem fogadja el a magyar fél kérését, 32,5 forinttal növekedhet az adó mértéke.
Emlékeztettek arra, hogy a legutóbbi uniós szankciócsomag életbe lépése után a kormány már nem tudta tartani a több mint egy évig fenntartott 480 forintos hatósági árat az üzemanyagoknál.
Ráadásul, mint azt a Mol vezérigazgatója, Hernádi Zsolt is jelezte, az igazán nagy bizonytalanságot majd a jövő év februárjában életbe lépő uniós szankció fogja hozni, amely megakadályozza az orosz olajból készült üzemanyag exportját.
Kifejtették, hogy a kétféle üzemanyagra eltérő uniós adómértékek vonatkoznak. Magyarország a benzin esetében évek óta a minimumértékre állítja be a magyar adószintet, és fix távolságot tart a benzin és a gázolaj adómértéke között.
Ezen elvek alapján a benzin esetében az adó a mostani literenkénti 0,28 euróról 0,6 euróra emelkedne, a dízelé pedig 0,26-ról 0,33 euróra – közölte a Világgazdaság, megjegyezve: ez eredményezné a 32,5 forintos adóemelkedést, mivel a számításnál a 2022. október 3-i hivatalos árfolyamot kellene figyelembe venni.
(Borítókép: Stiller Ákos / Bloomberg / Getty Images)