![GettyImages-1294930548](https://kep.index.hu/1/0/4675/46757/467579/46757916_972effa1ebc4fcc4668291e03e2b51c9_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
Fordulat a lakáspiacon, minden kiderült az árakról
- A Revolut szintet lépett Magyarországon, látványos újdonságok jönnek
- Kiderült, hogyan teljesítünk az uniós felzárkózásban
- Nem is gondolná, ki keresheti a legtöbbet a visszaváltott palackokon
- Még nem aknamentes a kulcságazat előtti terület, de lényegesen jobb képet mutat
A hullámkartonok alapanyagát előállító észak-amerikai vállalatok közel 1 millió tonna kapacitást állítottak le a harmadik negyedévben, és hasonló forgatókönyv várható a negyedik negyedévre is – ismertette Ryan Fox.
A befektetők árgus szemekkel figyelik a gazdaság helyzetéről árulkodó jeleket, sokan közülük arra számítanak, hogy a világ legnagyobb gazdaságai jövőre recesszióba billennek. A papírdobozok az áruk ellátási láncában szinte minden egyes állomásnál jelen vannak, ami a papírt a gazdaságok helyzetének kulcsfontosságú mutatójává teszi. A jelek korántsem biztatóak – figyelmeztet az elemző.
Recessziót jelezhet a kartonválság
Ryan Fox rávilágít, hogy a csomagolópapír iránti globális kereslet 2020 óta először mutat gyengülést. Az amerikai árak novemberben két év óta először csökkentek, és a világ legnagyobb exportőre, az USA októberben 21 százalékkal alacsonyabb tengerentúlra szállított mennyiséget közölt az előző évhez képest.
![A csomagolópapír globális eladása. Forrás: Bloomberg](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4675/46757/467578/46757852_4d4d7ec0a36fc930fc534168e650301e_wm.jpg)
A WestRock és a Packaging Corp. gyárbezárásokat vagy gépleállásokat jelentett be. A Klabin, Brazília legnagyobb csomagolópapír-exportőre azt fontolgatja, hogy jövőre akár 200 000 tonnával is csökkenti exportját – mondta Cristiano Teixeira vezérigazgató.
A kereslet visszaesése nagyrészt annak tulajdonítható, hogy az infláció kifosztotta a fogyasztók pénztárcáját.
A fogyasztási cikkektől kezdve a ruházati cikkekig mindent előállító vállalatok felkészültek a visszaesésre. A Procter & Gamble Co. a magasabb költségek ellensúlyozására többször emelte a Pampers pelenkáktól a Tide mosószerig terjedő termékek árát.
Az amerikai kiskereskedők nagy árengedményeket adtak a Black Fridayen a felesleges készletek eltüntetésének reményében, de a vásárlók csak szerény forgalommal reagáltak, és az eladások novemberben csaknem egy éve a legnagyobb mértékben csökkentek. Ráadásul az e-kereskedelem – a kartondobozok nagy felhasználója – csillagászati növekedése is visszaesett.
A lassú kereslet a papír alapanyagát, a cellulózt is sújtja. A világ vezető exportőre, a Suzano nemrégiben bejelentette, hogy csökkenti eukaliptusz cellulózának árát Kínában, ami 2021 vége óta az első árcsökkenés – világított rá Ryan Fox, aki ezt a recesszió előjelének véli.
(Borítókép: Smith Collection/Gado/Getty Images)