Egy szakmával átlag felett lehet keresni, teljes és részmunkaidőben is
További Gazdaság cikkek
- Ismét elvitték a Skandináv lottó főnyereményét
- A vagyonkezelő szerint nem Karácsony Gergely dönti el, kinek értékesíthető Rákosrendező
- Bejelentette a kormány, hogy további termékekkel bővülhet az online árfigyelő
- Ítéletet mondtak Magyarországról – Trump berúgta az ajtót, ez pedig mindent boríthat
- Napokon belül több száz millió euró mozdul meg, bejelentést tett az egyik legnagyobb magyar bank
Nem számít, hogy vezet, teker vagy robog, esetleg rollerezik, teljes, valamint részmunkaidős állásban is megéri futárkodni – legalábbis erre utalnak a piaci szereplők Index kérdéseire adott válaszai.
Mennyit keres átlagosan egy futár?
Ezt a kérdést célszerű két szálon értelmezni. Egyrészt vannak a főállású futárok, akik keresetében jelentős eltérések tapasztalhatók, ami nagy részben a munkavégzés rugalmasságának tudható be.
A Foodpandánál óraszámtól függően átlagosan nettó 250 és 600 ezer forint között vihet haza egy futár, a legjobban teljesítők bére ennél is magasabb szinteket érhet el
– közölte a cég. Részmunkaidős futárként heti 20-25 órában akár nettó 250 ezer forint is hazavihető.
„Az egyéni teljesítmény többek között függ a várostól, az évszaktól, a terepviszonyoktól, az időjárás külső tényezőitől, továbbá a futárpartner járműve és egyéni teljesítménye is befolyásolja az egy hónapra számolt díjazást” – tették hozzá.
A Foodpanda futárpartnerei szerződéses viszonyban állnak a vállalattal. A vállalkozóként, fő vagy melléktevékenységként végzett futárkodás díjazásában nincsen különbség, vagyis ugyanaz a díjtábla vonatkozik mindenkire, óraszámtól függetlenül. A különbség a futárpartnerek kiadásaiban jelentkezik az állam felé történő adminisztráció során: fő tevékenységként a több bevétel több adóterhet is jelent.
Ez alapján elmondható, hogy futárkodni fő tevékenységként továbbra is megéri, melléktevékenységként – egy főállás mellett – pedig a legtöbb szakmánál jobban megéri. Nem véletlen, hogy a megnövekedett megélhetési költségek mellett egyre többen választják a részmunkaidős futárkodást
– írták.
Ennél is jobban megéri a Kifli.hu-nál futárkodni, ugyanis átlagosan nettó 500 ezer és 1 millió forintot lehet havonta hazavinni, „ami nagymértékben függ a vállalt munkanapok számától és a kiszállítás minőségétől” – közölte Vig Attila, vállalati hr-igazgató.
Ha figyelembe vesszük, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, októberre vonatkozó adatai szerint nettó 352 ezer forint a havi átlagkereset, akkor megállapítható, hogy a futárkodással átlag feletti jövedelemre lehet szert tenni Magyarországon.
A Wolt nem közölt konkrét, keresetekre vonatkozó számokat. „Futárpartnereink annyi címet vállalnak, amennyit teljesíteni szeretnének, és ők maguk határozzák meg, mikor, mely napokon és napszakokban vállalják a kiszállítást. Így a megkeresett bevételük is nagyon változó, attól függ, mennyi címet vállalnak” – mondta Tajta Ákos, a Wolt balti államokért és Közép-Európáért felelős regionális ügyvezető igazgatója.
Rugalmas munkaidő
A Kifli.hu kötelékében tevékenykedő futárok kiszállítási idősávot tudnak maguknak foglalni, de a Foodpanda is rugalmas időbeosztással operál: a futárok különböző hosszúságú idősávok közül válogathatnak, tehát ők döntik el, hogy mikor és mennyi ideig szeretnének dolgozni.
A Wolt-futárok többségének kiegészítő tevékenységet jelent a kiszállítás. „Korábban több céggel együtt végeztünk egy kutatást Európa 24 országában, 16 ezer futár bevonásával, ami szerint a futárok közel háromnegyedének kiegészítő tevékenység a kiszállítás. A legnagyobb előnynek a szabad munkavégzést, a rugalmas időbeosztást tartják – mondta az ügyvezető.
Folyamatos a felvétel
Nemcsak azt választhatják meg a potenciális futárok, hogy mely idősávban dolgoznak, de a munkalehetőség is folyamatos. A Kifli.hu jelenleg elegendő futárral rendelkezik, „de mindig van, aki felhagy a futárkodással, ezért folyamatos a felvétel”.
A Foodpanda a nehéz gazdasági környezet közepette is nagy tervekkel vágott bele a 2023-as évbe. „Új szolgáltatásokat tervezünk indítani, szeretnénk továbbfejleszteni a meglévő operációt, ezért növelni szeretnénk flottánk létszámát. Jelenleg is több száz futárt fel tudnánk venni, az idén pedig több mint ezer új futárpartnerrel tervezünk országosan” – közölték.
A Woltnál folyamatosan toborozzák az új partnereket annak érdekében, hogy le tudják követni a növekvő rendelésszámokat.
Szükség volt minimális áremelésre
Bár a Kifli.hu-nál igyekeznek optimalizálni a működési költségeket, és „a legvégső opció a kiadások növekedésének fogyasztókra történő áthárítása”, de egy ponton túl áremelésre szükség volt – közölték.
A Foodpanda éttermi partnereit érzékenyen érintették az infláció emelkedésével együtt járó energia- és alapanyagár-változások, ezt a cég belső felmérései is igazolták – írták.
Nem csökken a rendelések száma
A nehézségekkel kikövezett gazdasági környezet, valamint a szűkülő fogyasztói büdzsék ellenére
egyik futárszolgálat sem tapasztal visszaesést a forgalomban, illetve a rendelések számában.
„Jelenleg a rendelésszámaink megszilárdulását tapasztaljuk. A jelenlegi helyzetben a lakosság szűkülő gazdasági lehetőségekkel szembesül, ennek ellenére – bár a növekedés óvatosabb – nem érzünk jelentős változást a korábbi trendekhez képest” – közölte a Foodpanda.
A Kifli.hu-nál sem érzékelnek visszaesést az online élelmiszer-értékesítés területén sem forgalomban, sem rendelésszámban. A vásárlók azonban tudatosabbak, keresik az akciós, illetve saját márkás termékeket.
A Woltnál továbbra is növekedő tendenciát tapasztalnak a rendelésszámban, a forgalomban, valamint a kosárméretben is. „Látható, hogy a vásárlók árérzékenyebbek, továbbá az infláció, a magas energia- és alapanyagárak az éttermek árait is érintik.
Béremeléssel reagáltak az adóterhek növekedésére
A futárokat érzékenyen érintette a kisadózó vállalkozások tételes adójának (kata) szeptemberi kivezetése. Megszűnésével új adózási formák kerültek fókuszba.
A futárpartnereink körében legnépszerűbb kata alternatívájaként megjelenő átalányadózás legtöbb partnerünknek extra adózási és könyvelői terhet jelentett, ezért a Foodpandánál augusztusban átlagosan 18 százalékkal megemeltük a futárdíjazást
– közölte a Foodpanda.
A Kifli.hu arról tájékoztatott, hogy a kata szeptemberi kivezetése után sok futár hagyta ott a szakmát, de októberre visszaállt a kellő létszám. A vállalat futárainak 90 százalékánál az átalányadózás váltotta ki a katát – jelezték.
Ahogy a Wolt futárpartnereinek többsége is átalányadózásra váltott szeptember elsejétől. „A hirtelen változtatás kihívást jelentett a futároknak és nekünk is, mára azonban úgy látjuk, hogy a kezdeti bizonytalanság lecsengett, illetve a szabályok egyszerűsödtek is, idén már negyedéves bevallási kötelezettség van a korábbi havi bevallás helyett, ami nagy könnyítés” – jegyezte meg Tajta Ákos.
Előre bekalkulálták az üzemanyagár-sapka eltörlését
December 7-én a kormány egyik napról a másikra törölte el az üzemanyagok hatósági árazását. Ekkortól a literenként 480 forintban maximalizált benzin- és gázolajár helyett újra piaci áron lehet tankolni. A hatósági ár kivezetése érzékenyen, de nem váratlanul érte a futárcégeket.
A Foodpanda már korábban készült az ársapka feloldására. „Mintegy előre kompenzálva október elején megemeltük az autósokra és motorosokra vonatkozó futárdíjainkat” – tájékoztattak.
„A gazdasági társaságokra vonatkozóan már hamarabb megtörtént az ársapka kivezetése, ami nem ért váratlanul minket. A lakossági ársapka kivezetése körüli napokban fellépő üzemanyaghiány három napig nálunk is okozott apróbb problémákat, amiket azonban hamar sikerült orvosolni” – reagált kérdésünkre Vig Attila.
„A katás adózással szemben a benzinárstop eltörlésére számítottunk. A Wolttal azon dolgozunk, hogy futárpartnereinknek a jelenlegi gazdasági helyzetben is olyan díjazást biztosítsunk, amely mellett továbbra is érdemes kiszállítást vállalni – mondta Tajta Ákos.
A Foodpanda (korábban NetPincér) 1999 óta működik. A magyar alapítású cég mára a német anyacég, a Delivery Hero hálózat tagja, amelynek leányvállalatai több mint ötven országban vannak jelen. A vállalat 2018-ban elindította saját futárszolgáltatását Foodpanda kiszállítás néven. A vállalat több mint ezer településen érhető el Magyarországon, futárszolgáltatása pedig több mint 35 városban érhető el. A Foodpanda megrendelői több mint 6500 partnertől választhatnak. A Delivery Hero a legfrissebb, 2021-es évre vonatkozó pénzügyi beszámoló szerint 18,1 milliárd forint nettó árbevételre tett szert. Tavaly decemberi adatok szerint 343 fő dolgozott a cégnél.
A Wolt egy helsinki székhelyű technológiai vállalat, amely egyszerűvé teszi az éttermek, élelmiszerboltok és egyéb helyi üzletek felfedezését és termékeik házhoz szállítását. A cég platformja három csoport között közvetít: a vásárlók bármit rendelhetnek, amire szükségük van, a kereskedők könnyebben el tudják elérni a vásárlókat, és így növelni az eladásaikat, míg a futárok rugalmas munkavégzési lehetőséghez jutnak. Ennek érdekében a Wolt a helyi logisztikától kezdve a kiskereskedelmi szoftvereken át a pénzügyi megoldásokig számos technológiát fejleszt, valamint Wolt Market néven saját online élelmiszerüzleteket üzemeltet. A Woltot 2014-ben alapították, a céget 2022-ben vásárolta fel az amerikai DoorDash. A DoorDash ma 27 országban működik, ebből 23-ban a Wolt termékével és márkájával. A vállalat 2021-es évre vonatkozó pénzügyi kimutatásában nettó 4,918 millió forintos nettó árbevétel szerepel.
A Kifli.hu anyavállalata a cseh Rohlik Group (a rohlik magyarul kiflit jelent). Tulajdonosa, Tomáš Čupr 2014-ben hozta létre a prágai székhelyű vállalatot. A Rohlik mára Csehország legnagyobb kereskedelmi vállalatává nőtte ki magát. A Rohlik Group külföldi terjeszkedésének első állomása Budapest volt 2019-ben. Kifli.hu a legutóbbi, 2021. május 1., valamint 2022. április 30. között üzleti évre vonatkozóan 24,630 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el. Tavaly decemberi adatok szerint 325 fő dolgozott a cégnél.
(Borítókép: Ételfutár Budapest belvárosában 2021. április 24-én. Fotó: Róka László / MTI)