Kiderült, miért nem valósul meg egyelőre a Nyugati pályaudvar-projekt
További Gazdaság cikkek
A keddi Magyar Közlönyben jelent meg az a határozat, amely szerint a kormány felmondta a budapesti Nyugati pályaudvar tavaszi tervpályázatára vonatkozó, a továbbtervezésre már elnyert uniós támogatási szerződést, így az nem szerepel az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) második pályázatában. Mindez Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára történik így.
A 21_HU-TG-BUD-TUNNEL-NYUGATI-M elnevezésű Támogatási Megállapodás olyan szerződés, amely a Nyugati pályaudvar továbbtervezésére vonatkozik. A tervpályázatot korábban a Grimshaw Architects nevű brit építésziroda nyerte el, erről itt írtunk részletesebben.
A tervek alapján a csaknem két városmajornyi részen minőségi zöldfelületekkel létrejövő új közpark és az újjászülető, valamint háromszintes, részben föld alá süllyesztett Nyugati pályaudvar jött volna létre. A feladatra az első fordulóban 36 építésziroda jelentkezett.
A projektre Magyarország már korábban 1,1 milliárd forint támogatást nyert el.
Néhány újságíró félremagyarázza, vagy – ha megengedőbbek vagyunk – félreérti a Nyugati tér felújításához kapcsolódó tervezési források kérdését. Az úgynevezett Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz pályázat projektlistájában szerepelt a Nyugati pályaudvar tervpályázata, ez a projekt azonban a brüsszeli szankciós politika, a honvédelmi célok elsőbbsége és a rezsicsökkentés megvédése miatt egyelőre nem valósul meg – így értelemszerűen most a tervezése sem indokolt
– nyilatkozta az Indexnek Krakkó Ákos, az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtófőnöke, hozzátéve, hogy a fent említett gazdasági helyzetre reagálva a korábbi CEF-projektlista módosult.
„A Déli Körvasút mellett olyan fejlesztések kerültek fel a listára, mint a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése, kapacitásnövelés a magyar–ukrán határforgalomban, és – még mielőtt bárki azzal a váddal élne, hogy a főváros kárára módosult a projekt lista – bekerült a beruházások közé a Gubacsi vasúti híd és a Csepeli Szabadkikötő fejlesztése” – közölte Krakkó Ákos, aki elárulta, hogy az új projektlistára olyan fejlesztések kerültek fel, amelyek mindegyike gazdaságélénkítő hatással bír.
„A korábbi, a Nyugati Pályaudvar tervezésére szánt forrást új eljárás keretében a fenti beruházások támogatására újra lehívjuk” – fogalmazott Krakkó Ákos.
(Borítókép: Esti felvételen a Nyugati pályaudvar teljesen újraépített állomáscsarnoka 2022. október 12-én. Fotó: Róka László / MTI)