Tömeges akkumulátorgyártást akar a zöld biztos Európában
További Gazdaság cikkek
- Németország gyengélkedik, Európa köhög, a forint lázas
- Egységes összegű 13. havi nyugdíjat kezdeményezne Magyarországon az MSZP
- Gazdagabbak szerettek volna lenni a magyarok, ehelyett csúnyán befürödtek
- Itt a kormány válasza, ennyi pénzt kap minden megszülető gyermek
- A vártnál alacsonyabb bevételt termelt a Temu anyavállalata
Timmermans azzal indokolta az elektromosautó-gyártás kiemelkedő fontosságát, hogy a kínai gyártók 2023 végéig mintegy 80 új modellel állnak majd elő, illetve az Egyesült Államok és India is új gyártási kapacitásokat alakít ki. Mindez alátámasztja az innováció és a környezetkímélő közlekedési eszközök szükségességét − írta meg az MTI.
Az uniós politikus szerint az elektromos autók nem sokáig lesznek „luxuscikkek”: az ilyen járművek idővel megfizethetővé válnak, s mivel többen hozzájuthatnak majd, hamarosan a használt elektromos autóknak is lesz piacuk.
Szociáldemokrataként ez a feladatunk, hogy az elektromos járművek mindenki számára megfizethetők legyenek
− magyarázta Timmermans, hozzátéve: „a változás elkerülhetetlen, de gondoskodnunk kell a társadalmi igazságosságáról”.
Az uniós biztos ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy nem többféle technológiával kell foglalkozni, hiszen akkor mindegyik iparág − így a zöld energia segítségével előállított szintetikus üzemanyag kifejlesztésével foglalkozó ágazat − terméke drága marad. „Ez az előnye Európának: hogy hosszú távú jogszabályokat tudunk alkotni” − mondta Timmermans, rámutatva, hogy „meg kell fogalmaznunk, merrefelé tartunk”. Hozzátette: sem az Egyesült Államokban, sem Kínában nem foglalkoznak már a szintetikus üzemanyag előállításával, „hiszen ők sem hülyék”.
Nincs szükség leépítésekre
A humán erőforrásokat illetően Timmermans elutasította, hogy leépítésekre volna szükség. „Az autóipar nem kevesebb embert, hanem új tudást igényel” − mondta a holland politikus. Hozzátette azt is, hogy „az igazi kihívást az alkalmazottak átképzése jelenti, mert nem hengerekben, hanem akkumulátorokban és IT-rendszerekben jártas munkaerőre van szükség”.
Megjegyezte, hogy Európában csak az akkumulátorgyártás területén 800 ezer munkavállalóra van szükség. Arra a felvetésre, hogy a 20-30 éve az autóiparban dolgozó embereknek van-e jövőjük a szektorban, leszögezte, hogy minden foglalkoztatottra szükség lesz a jövőben is.
Már ma is munkaerőhiány jelentkezik, és nem tartom elfogadhatónak, hogy ezt a problémát kizárólag a bevándorlás révén oldjuk meg
− fogalmazott Timmermans, hozzátéve, hogy először is az európai munkavállalókat kell átképezni, akár az 50-55 éven felettieket is, mert ma már − szemben az egykori szénbányák bezárásának időszakával – megvan a lehetőség arra, hogy az embereket az iparágban tartsák.
(Borítókép: Frans Timmermans. Fotó: JOHN THYS / AFP)