Újabb dízelbotrányba sodródhat a Volkswagen
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
Újabb dízelbotrány van készülőben, a fő érintett ezúttal is a Volkswagen lehet – írja a villanyautosok.hu portál.
A cikk felidézi a 2021-es AdBlue-botrányt, amikor kiderült, hogy a nagy német autógyárak megállapodtak a füstgáztisztítással kapcsolatos technikai fejlesztések kölcsönös befagyasztásában, ami eurómilliárdos uniós büntetést vont maga után. Az akkori dízelbotrányban a Volkswagen mellett a Mercedes, a BMW, valamint a Suzuki is érintett volt.
Évek óta vita tárgya
A most készülő botrány főszereplője az úgynevezett Thermofenster, amelynek lényege a motor védelme érdekében bizonyos körülmények, jellemzően alacsony hőmérséklet esetén a gyártó vezérlője legálisan kikapcsolhatja a kibocsátási értékek csökkentésére beszerelt technológiákat, a hivatalos magyarázat szerint ugyanis károsodhat a motor, ha ezek ekkor is üzemelnek.
A megoldás miatt Ausztriában már ült az alperesi oldalon a Volkswagen, az autógyártó végül peren kívül megegyezett a tulajdonosokkal.
Németországban azonban az egyik környezetvédő szervezet (Deutsche Umwelthilfe) nem magát a Volkswagent, hanem egyenesen azt a német szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatalt (KBA) perelte be, amely engedélyezte a Thermofensterrel való trükközést.
Az elsőfokú bírósági ítélet pedig ki is mondta, hogy
a Thermofenster ebben a formában nem legális, mivel az autógyártó a lehetséges legrosszabb eshetőségekre hivatkozik, de ezek a körülmények nem állnak fenn.
A Thermofenster rendszer évek óta a viták kereszttüzében áll, a kritikusok szerint ugyanis a cégek visszaélnek ezzel a lehetőséggel és az autók motorjai túl sokszor és túl sokat élnek a kivétellel, így pedig, különösen télen, rövid utak esetén, gyakorlatilag folyamatosan a megengedett károsanyag-mennyiség többszörösét juttatják a levegőbe – mutat rá a villanyautosok.hu.
(Borítókép: Alexander Koerner / Getty Images)