Tovább drágul a kötelező gépjármű-biztosítás
Tavaly év végén 47 300 forint volt a személyautók éves átlagos kgfb-díja, ami 1 százalékos növekedés az előző negyedévhez képest. A vidéki autósok átlagos, 43 900 forintos díja több mint 22 ezer forinttal marad el a fővárosi, mintegy 66 500 forintos kgfb-díjaktól.
Éves alapon mind a fővárosi, mind a nem budapesti szerződéseknél 8 százalékos volt a növekedés,
hasonlóan az országos átlagdíj-emelkedéshez.
Ezt lényegesen meghaladó mértékben, 13 százalékkal emelkedtek a kárráfordítások egy év alatt.
A jelenség hátterében már kevésbé azonosítható a koronavírus-járvány miatti lezárásokat követő intenzívebb járműhasználat hatása (vagyis a megnőtt járműforgalom miatti több káresemény), sokkal inkább a szerviz- és alkatrészdíjak drágulása, illetve külföldi alkatrészek beszerzésénél a devizaárfolyam-változás játszhatott szerepet – mutattak rá.
Az enyhén növekedő díjak és a magasabb ütemben bővülő kárkifizetések eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált kgfb-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) csak enyhén változott. A korrigált index
2021 első negyedévében állt a csúcson, azóta jobbára csökkenés tapasztalható, 2022 negyedik negyedévére visszatért a járvány előtti szintre.
Ez az index szolgál arra, hogy az árváltozások indokoltságát mérje – olvasható az MNB közleményében.
A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb-díjak és károk alakulását bemutató indexét az általa működtetett, a biztosítók adatszolgáltatásán alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) segítségével. A kgfb-index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását és a verseny élénkülését segíti elő – jelezte az MNB.