Jóval többe kerül a Budapest–Belgrád vasútvonal Magyarországnak, mint gondolták
További Gazdaság cikkek
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
- Kétéves mélyponton a magyar deviza
- A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
A kormány (…) egyetért a végrehajtás alatt felmerülő többletfeladatok elvégzésével és annak központi költségvetés terhére történő finanszírozásával – olvasható a Magyar Közlöny csütörtök este megjelent számában indoklásként.
Mint írják, ennek érdekében a pénzügyminiszternek a 7. pontba foglalt feladatok végrehajtása érdekében gondoskodnia kell a 2023–2024. években összesen 3 246 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára. Az ütemezés szerint 2023-ban 900 000 000 forint, míg 2024-ben 2 346 000 000 forintot költ rá a kormány.
A 8. pontban meghatározott feladat végrehajtása érdekében gondoskodni kell a 2023–2026. években összesen 3 560 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára.
Ez évekre lebontva a következőképpen néz ki:
- 2023-ban 1 400 000 000 forint,
- 2024-ben 1 500 000 000 forint,
- 2025-ben 400 000 000 forint,
- 2026-ban 260 000 000 forint.
A 9. pontban meghatározott feladatok végrehajtása érdekében gondoskodjon a 2023–2025. években összesen 8 400 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára, az alábbi ütemezés szerint:
- 2023-ban 400 000 000 forint,
- 2024-ben 4 000 000 000 forint,
- 2025-ben 4 000 000 000 forint.
A Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás engedélyezési eljárása során felmerült települési igények megvalósításához pedig 2023–2025. években összesen 5 114 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára, az alábbi ütemezés szerint:
- 2023-ban 218 000 000 forint,
- 2024-ben 2 580 000 000 forint,
- 2025-ben 2 316 000 000 forint.
Ha minden kiadást egybeveszünk, összesen 17 074 000 000 forintot költ a többletfeladatok elvégzésére.
Mire költi ezt a kormány?
Hogy mire költi ezt a pénzt a kormány, egy táblázatban foglalták össze. Ezek szerint ebből finanszírozzák az alábbiakat:
- Kiskunhalas település logisztikai központjához kiszolgálás kialakítása a kiágazásig, vasúti kapcsolat kiépítése a logisztikai központtal
- A vonal menti települési többletigények zajvédelme (Dunaharaszti, Taksony, Kelebia)
- Katonai rakodók megvalósítása (Kiskunlacháza és Szabadszállás vasútállomásokon)
- Az állomási mellékvágányok átépítéséhez használt, felújított, minősített sínek biztosítása
- Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekten belüli kármentesítés (talaj- és talajvízszennyezés megszüntetése)
- Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekten belüli illegális hulladéktelepek felszámolása
- Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekt Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszán mérnökfeladatok ellátása
- Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekt Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszával kapcsolatban a kisajátítási eljárás kezdeményezése és kapcsolódó feladatok
- A MÁV Zrt. üzemi forgalmi, pályafenntartási, felsővezetéki, távközlési és biztosítóberendezési szakaszépületei és telephelyei felújításának, új épületek létesítésének tervezése és megvalósítása