Jóval többe kerül a Budapest–Belgrád vasútvonal Magyarországnak, mint gondolták

2023.03.17. 06:12
Minden idők legnagyobb magyarországi vasúti fejlesztéseként emlegetik a Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítését. Úgy tűnik azonban, hogy a tervezettnél többet szán a kormány a vonal fejlesztésére.

A kormány (…) egyetért a végrehajtás alatt felmerülő többletfeladatok elvégzésével és annak központi költségvetés terhére történő finanszírozásával – olvasható a Magyar Közlöny csütörtök este megjelent számában indoklásként. 

Mint írják, ennek érdekében a pénzügyminiszternek a 7. pontba foglalt feladatok végrehajtása érdekében gondoskodnia kell a 2023–2024. években összesen 3 246 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára. Az ütemezés szerint 2023-ban 900 000 000 forint, míg 2024-ben 2 346 000 000 forintot költ rá a kormány.

A 8. pontban meghatározott feladat végrehajtása érdekében gondoskodni kell a 2023–2026. években összesen 3 560 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára.

Ez évekre lebontva a következőképpen néz ki:

  • 2023-ban 1 400 000 000 forint,
  • 2024-ben 1 500 000 000 forint,
  • 2025-ben 400 000 000 forint,
  • 2026-ban 260 000 000 forint.

A 9. pontban meghatározott feladatok végrehajtása érdekében gondoskodjon a 2023–2025. években összesen 8 400 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára, az alábbi ütemezés szerint:

  • 2023-ban 400 000 000 forint,
  • 2024-ben 4 000 000 000 forint,
  • 2025-ben 4 000 000 000 forint.

A Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás engedélyezési eljárása során felmerült települési igények megvalósításához pedig 2023–2025. években összesen 5 114 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára, az alábbi ütemezés szerint:

  • 2023-ban 218 000 000 forint,
  • 2024-ben 2 580 000 000 forint,
  • 2025-ben 2 316 000 000 forint.

Ha minden kiadást egybeveszünk, összesen 17 074 000 000 forintot költ a többletfeladatok elvégzésére.

Mire költi ezt a kormány? 

Hogy mire költi ezt a pénzt a kormány, egy táblázatban foglalták össze. Ezek szerint ebből finanszírozzák az alábbiakat:

  • Kiskunhalas település logisztikai központjához kiszolgálás kialakítása a kiágazásig, vasúti kapcsolat kiépítése a logisztikai központtal
  • A vonal menti települési többletigények zajvédelme (Dunaharaszti, Taksony, Kelebia)
  • Katonai rakodók megvalósítása (Kiskunlacháza és Szabadszállás vasútállomásokon)
  • Az állomási mellékvágányok átépítéséhez használt, felújított, minősített sínek biztosítása
  • Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekten belüli kármentesítés (talaj- és talajvízszennyezés megszüntetése)
  • Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekten belüli illegális hulladéktelepek felszámolása
  • Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekt Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszán mérnökfeladatok ellátása
  • Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekt Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszával kapcsolatban a kisajátítási eljárás kezdeményezése és kapcsolódó feladatok
  • A MÁV Zrt. üzemi forgalmi, pályafenntartási, felsővezetéki, távközlési és biztosítóberendezési szakaszépületei és telephelyei felújításának, új épületek létesítésének tervezése és megvalósítása