Történelmi bejelentést tett a Mol-csoport, azeri kőolajmezőről érkezik szállítmány

2023.03.20. 16:35
„Ez a szállítmány történelmi mérföldkőnek számít, mivel ismét visszaigazolja azt a döntésünket, hogy az azerbajdzsáni ACG olajmező résztulajdonosává váltunk” – nyilatkozta Marton Zsombor, a Mol-csoport Upstream üzletágáért felelős ügyvezető igazgatója annak kapcsán, hogy a vállalat bejelentette: Azeri Light típusú kőolajszállítmány érkezett a Mol-csoporthoz az azerbajdzsáni ACG mezőről.

Úton van a Mol-csoport tulajdonában is lévő azerbajdzsáni Azeri–Chirag–Gunashli olajmezőn kitermelt kőolajszállítmány a pozsonyi Slovnaft finomítóba. Ez jelentős eredmény, hiszen a vállalatcsoport kiemelt célja, hogy növelje a kőolaj beszerzésének rugalmasságát. A Seavelvet tartályhajó a törökországi Ceyhan kikötőjéből a horvátországi Omisaljba juttatta el a 90 ezer tonnányi kőolajszállítmányt, amely utána az Adria csővezetéken kerül Pozsonyba – tájékoztatott a Mol.

A Mol ezzel egy teljesen integrált értékláncot hozott létre. Tehát képessé válik egy tulajdonában lévő mezőről kitermelt kőolajból a saját finomítójában feldolgozott kőolajtermékeket értékesíteni.

A szállítmányt a Baku melletti olajterminálból a szintén a Mol-csoport résztulajdonában lévő BTC olajvezetéken keresztül szállították Ceyhanba.

Az Azeri–Chirag–Gunashli olajmezőn – amelynek 9,57 százaléka a Mol-csoport tulajdonában van – kitermelt Azeri Light feldolgozása áprilisban veszi kezdetét. A Slovnaft finomítójában korábban többféle, a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből származó olajfajtát is sikeresen teszteltek, ugyanakkor a saját mezőről származó kőolaj finomítása egy újabb fontos mérföldkő a Mol-csoport életében, amely növeli a kőolaj beszerzési rugalmasságát az orosz eredetű kőolajtermékek exportjának tilalmára vonatkozó uniós szankciók idején.

Az Azeri Light kőolajszállítmány érkezése rendkívül fontos esemény számunkra, amely képes megmutatni, hogy milyen rugalmasságot értünk el a kőolaj beszerzésében. Emellett lehetőséget teremt arra is, hogy lefedjük a teljes értékláncunkat, a kitermeléstől az értékesítésig, ami mindig komoly teljesítmény. A Mol-csoport tudatosan szerepet vállal a régió ellátásbiztonságában, ezért különösen nagy örömünkre szolgál, hogy a saját kőolajunkkal is hozzájárulhatunk Kelet-Közép-Európa ellátásához

– mutatott rá Szabó Gábriel, a Mol-csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója.

A kapocs

A Mol-csoport egyre fontosabb gazdasági összekötő kapoccsá kíván válni Azerbajdzsán és Kelet-Közép-Európa között. A vállalat 2020-ban 9,57 százalékos részesedést szerzett az azerbajdzsáni gazdaság egyik zászlóshajójának számító ACG olajmezőben, valamint 8,9 százalékos részesedést a BTC (Baku–Tbiliszi–Ceyhan) vezetékben. Marton Zsombor, a Mol-csoport Upstream üzletágáért felelős ügyvezető igazgatója kiemelte:

Ez a szállítmány történelmi mérföldkőnek számít, mivel ismét visszaigazolja azt a döntésünket, hogy az azerbajdzsáni ACG olajmező résztulajdonosává váltunk. Az a képességünk, hogy finomítóinkat Európán kívüli kőolajforrásokkal is képesek vagyunk ellátni, további rugalmasságot biztosít számunkra ebben a gyors változásokkal járó időszakban.

Majd hozzátette: „Rugalmasan dönthetünk tehát arról, hogy eladjuk-e az ACG-nél kitermelt kőolajból való részesedésünket, vagy a számunkra központinak számító kelet-közép-európai régióba szállítjuk, hozzájárulva az energiaellátás biztonságához. Nagyszerű lehetőség ez arra is, hogy erősítsük a Mol-csoport kulcsfontosságú üzletágai, az Upstream és a Downstream közötti együttműködést.”

A harmadik legnagyobb

„A Mol-csoport a BP és a SOCAR után a harmadik legnagyobb befektető az ACG-projektben. Ez a mező a Mol-csoport teljes termelésének 15 százalékát és az összes tartalékának 25 százalékát teszi ki” – fogalmazott a Mol-csoport Upstream üzletágáért felelős ügyvezető igazgatója.

A BTC vezeték fontos szerepet játszhat a Mol-csoport pozsonyi és magyarországi, százhalombattai finomítóinak ellátásában.

A Mol folytatja az orosz kőolajtermékek importját a Barátság kőolajvezetéken keresztül, mivel meggyőződése, hogy Kelet-Közép-Európa üzemanyag-ellátásának biztonságát leginkább úgy lehet garantálni, ha alternatív ellátási útvonalak felkutatása és biztosítása mellett a hagyományos ellátási csatornák is érintetlenül maradnak – derült ki a vállalat közleményéből.