Csúnyán megbírságolta az MNB az egyik biztosítót
További Gazdaság cikkek
-
Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok
- Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat
- Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra
- Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
- Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) átfogó vizsgálatot végzett az Uniqa Biztosító Zrt.-nél (Uniqa Biztosító) 2019. szeptember 20-tól a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve. A jegybank az Uniqa Biztosító kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) állománykezelésével összefüggésben megállapította, hogy a kárnyilvántartó és kötvénynyilvántartó szerv, illetve az üzemben tartó felé – a szerződés létrejöttének, megszűnésének, valamint a díjfizetés elmulasztásának eseteiben – nem látta el megfelelően a tájékoztatási kötelezettségét.
A jegybank megállapította, hogy az Uniqa Biztosító gépjármű-biztosítási károk nyilvántartására szolgáló rendszerei a kárrendezés szempontjából
több fontos adatot nem rögzítenek, illetve a nyilvántartások számos esetben egymásnak ellentmondó, illetve helytelen adatokat tartalmaztak.
A vizsgálat alapján az Uniqa Biztosító több tekintetben nem felelt meg az informatikai rendszer védelméről szóló jogszabályi rendelkezéseknek.
Az MNB az Uniqa Biztosító casco- és befektetési egységekhez kötött nyugdíjbiztosítási termékeinél is hiányosságokat talált az általános szerződési feltételek tartalmi elemeit illetően. A unit-linked életbiztosítási termékek állománykezelése terén emellett az ajánlattól eltérő elfogadás nyilvántartásával, a szerződők felé fennálló éves tájékoztatási gyakorlattal, valamint a díjmentesítés végrehajtásának belső szabályozottságával kapcsolatban merültek fel hibák – sorolta az MNB.
Az ügyfelek tájékoztatása sem volt megfelelő
Több szempontból sem bizonyult megfelelőnek az ügyfelek tájékoztatása például azok számára, akik a cégnél már meglévő megtakarítási jellegű életbiztosításuk mellé új, hasonló jellegű szerződést kötöttek, és a korábbi szerződésüket visszavásárlással megszüntették vagy annak díjmentesítésére, illetve szüneteltetésére került sor. Jogszabálysértést állapított meg a vizsgálat az ügyfelek szerződéskötést megelőző tájékoztatását szolgáló kiemelt információkat tartalmazó dokumentum, az alkalmassági nyilatkozat, a termékismertető tartalma, valamint kgfb esetén a károsultak számára nyújtott tájékoztatás terén is.
Emellett hiányos volt az Uniqa Biztosító panaszkezelési szabályzata is, nem minden esetben válaszolták meg határidőben az ügyfélpanaszokat, illetve a panasz elutasítása esetén nem teljeskörűen tájékoztatták a fogyasztókat a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekről.
A jogsértések miatt a jegybank 100 millió forint felügyeleti, illetve további 50 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra,
valamint kötelezte a céget a jogszabályszerű működésre. A biztosítónak a legtöbb megállapítással összefüggően 2023. szeptember 30-ig kell adatot szolgáltatnia az MNB-nek a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.
A vizsgálat kiemelt kockázatot azonosított a termékirányítási és felügyeleti rendszer működtetése területén. Az életbiztosítások esetében az alkalmazott gyakorlatok nem biztosítják teljeskörűen, hogy az ügyfélérték minden esetben elérje az elvárt szintet. Ezt a kérdéskört a kiterjedtségére tekintettel az MNB külön eljárásban fogja vizsgálni – tájékoztatott az MNB az MTI beszámolója szerint.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)