Olcsóbb, mint a kávé, sokan mégsem élnek vele
További Gazdaság cikkek
Habár minden eddiginél gyorsabban dübörög a digitalizáció, költségvetési szempontból a legtöbb hazai vezető elhanyagolható tényezőként tekint a vállalati informatikára – állapította meg Juhász Viktor, a felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője. Hozzátette, hogy míg az energia, géppark és egyéb kiadások tekintetében a cégek többsége már az év elején komoly kalkulációt és tervezést végzett, a digitális rezsi a legtöbb esetben kimaradt a számításokból.
Ha egy főre vetítjük, az informatika kb. 5-6 ezer forintba kerül havonta, ami elenyésző a bérköltségekhez képest. Tehát ha a munkatársak mindennap megisznak egy kávét az irodában, már az is több kiadást jelent a cégnek, mint a vállalat felhőrendszere. Ehhez képest sokan még mindig alábecsülik ezen rendszerek hatékonyságát és hozzáadott értékét, és ezzel jelentős digitalizációs lemaradást halmoznak fel a versenytársakhoz képest
– világított rá a szakember. Hozzátette, hogy ha a felhőalapú informatikáról van szó, a magyar cégek jelentős része az anyagi vonzatai miatt halogatja az új rendszer bevezetését. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a vállalatok nagyon ritkán mérik azt, hogy egy munkatárs milyen hatékonysággal dolgozik az irodai rendszereken, és ezáltal mennyit tud termelni a cégnek.
Nem könnyű a választás
A felhőpiacot a Google és a Microsoft uralja, de a vállalatoknak még így is nehéz választani a folyamatosan változó termékpaletták és árak között – mutatott rá a szakértő. Ahhoz, hogy hatékony és megtérülő felhőszolgáltatást válasszanak, szakértői segítségre van szükségük, aki nemcsak a felhőrendszereket, de a vállalat működését is átlátja.
A szolgáltatások általában 20-30 százalékkal olcsóbbak, ha a cégek éves hűségszerződést kötnek, így előrelátó tervezésük még fontosabb lehet.
Az informatikai tudatosság még mindig hiányzik a hazai kkv-k részéről, ami a felhasználói fiókok kezelési zavarához vezethet, és akár az is előfordulhat, hogy a cég felesleges funkciókra köt előfizetést, és ezzel többet fizet, mint amennyi indokolt lenne. A szakértői segítség hosszú távon és üzleti szempontból is fontos lehet a cégeknek, hogy tudatosan és hatékonyan tudják kihasználni a vállalati informatika adta lehetőségeket – magyarázta Juhász Viktor.
Hozzátette, hogy nem reális elvárás, hogy a cégvezetők vagy az irodai munkatársak átlássák a bonyolult rendszerek működését, az azonban fontos, hogy rendeltetésszerűen tudják használni azokat. Ebben segíthet egy jó IT-szolgáltató, aki amellett, hogy segít a megfelelő rendszer kiválasztásában, bevezeti és működteti azt, támogatja és szükség esetén oktatja a felhasználókat arra, miként lehetnek hatékonyabbak a felhőrendszerben végzett munka során.