Pokoli üzleteket kötött a magyar italóriás

DEBRE20190719011
2023.06.03. 11:27
A belföldi értékesítésben is szintet lépett a Hell Energy, az exportpozíciók megerősítése azonban még látványosabb volt tavaly az energiaital-gyártó cégcsoport számára. Az unión belül dübörög a román, a bolgár és a görög piac, az EU-n kívül pedig már Indiában is fajsúlyos tényező a cég. A turbulens gazdasági helyzetben azonban a kiadások is úgy megugrottak, hogy az izmos árbevétel-növekedés nem húzhatta magával a profitot.

Kilőtt a Hell Energy Magyarország Kft. árbevétele tavaly: a 149,9 milliárd forintos forgalom az egy évvel korábbi 100,4 milliárd másfélszeresének felel meg. A budapesti központtal működő, de a Borsod megyei Szikszón termelő vállalat konszolidált éves beszámolójának kiegészítő mellékletében is kiemelik: az árbevétel-növekedést az extra kereslet miatti plusz gyártási volumen okozza.

A Hell további bővülése immár egyértelműen a nemzetközi terjeszkedés gyorsaságán, hatékonyságán múlik: az elmúlt évben 61,8 milliárd forintot hozott a konyhára a belföldi értékesítés, míg a külpiaci 88,1 milliárdot.

Viszonyításképp egy évvel korábban még 44,3 milliárd forint szerepelt a hazai eladások végösszegének során, miközben az export 56,1 milliárdot tett ki.

Ezek a legnagyobb Hell-piacok

Az Európai Unión belül a legnagyobb árbevételt generáló külföldi országok a következők voltak a csoport számára 2022-ben:

  • Románia,
  • Bulgária,
  • Görögország,
  • Szlovákia és
  • Horvátország.

Eközben az EU-n kívüli export legjelentősebb célországai India, Bosznia és az Egyesült Királyság. A Hell arról is beszámolt, hogy az importbeszerzések során a legfőbb partnerei ciprusi, szlovákiai, lengyel, illetve kínai gazdasági szereplők voltak.

Az elementáris erejű árbevétel-növekedést az adózott eredmény alakulása azonban nem követte le: a 15,5 milliárdos profit 13 milliárd forintra olvadt. Az üzemi eredmény 12,4 milliárd forintos szinten stagnált. A saját tőke során viszont bekeményített a Hell: 40,5 milliárdról 50,9-re nőtt ez a fontos mutató. Ami a hosszú lejáratú kötelezettségeket illeti: ezek 112,2 milliárd forintról 102,6 milliárdra estek. Ezen belül a beruházási és fejlesztési hitelek súlya elenyésző (6,6 milliárd), a 95,5 milliárd forintért felelő kötvénykibocsátás annál jelentősebb tétel.

A költségek is alaposan megnőttek

A turbulens gazdasági környezetben a költségek jelentősen megugrottak: az anyagjellegű ráfordítások során a 2021-es 71,6 milliárd forint után 2022-ben már 120,3 milliárdot látunk, a személyi jellegű ráfordítások pedig 7,4-ről 9,5 milliárdig kúsztak fel.

A vállalat indoklása szerint a költségek a termelési volumen bővülése miatt nőttek, az éves bérköltségek közti különbség pedig a dolgozói létszám növekedéséből és a bérfejlesztés együttes hatásából adódik.

A Hell szerint az eladott áruk beszerzési értékének növekedése az alumíniumhulladék újrahasznosítása és feldolgozása érdekében történt értékesítés eredménye. Az anyagköltség növekedése a megnövekedett gyártási mennyiségnek és az alapanyagárak emelkedésének tulajdonítható. Ha az egyes tételeket vizsgáljuk, azt látjuk, hogy a csomagolóanyag költsége 29-ről 44,6 milliárdra ugrott, az alapanyagok az előző évi 11,2 milliárd forint után immár 17,9 milliárdot vittek el, és ha már energiaválság, a közüzemi kiadások 2,3 milliárdról egészen 12,4-re ugrottak.

Leányvállalatok szállodától az e-kereskedelemig

A konszolidálásba teljes körűen bevont leányvállalatok között szerepel

  • a Quality Pack Zrt.,
  • az Avalon Park Kft.,
  • a Hell Automata Üzemeltető Kft. és 
  • a Hell Energy Store Kft. is.

A felsorolt érdekeltségek közül a Quality Pack alumíniumdobozok előállításával foglalkozik, az Avalon Park pedig az azonos nevű komplexumot üzemelteti Miskolctapolcán, amely magában foglalja a wellness-szálloda és apartmanházak, az étterem, a játszópark, a gokartpálya, a sörkert és a konferenciaközpont működtetését.

Az Avalon Park Kft. rendelkezik egy benzinkúttal is Szikszó határában, illetve a tevékenységi körébe tartozik még személygépkocsik hosszú távú bérbeadása. Továbbá a Hell Automata ital-, kávé- és snackautomatákat üzemeltet az ország egész területén, a Hell Energy Store pedig internetes kiskereskedelemmel foglalkozik.

Bruce Willis után hétköznapi hősök

 Érdekesség, hogy az utóbbi években sokan Bruce Willisszel kötötték össze a Hellt, a társaság azonban úgy döntött, hogy a világ megmentője után mostantól hétköznapi hősök lesznek a főszereplők a kampányukban. Az amerikai akciósztár nevével fémjelzett korszak után idén májustól a fogyasztók olyan, mindenki számára ismerős élethelyzetekből meríthetnek motivációt, amikor kell egy kis segítség, hogy átlendüljünk a mindennapok holtpontjain.

(Borítókép: Gyártósor a Hell Energy Magyarország Kft. szikszói telephelyén 2019. július 19-én. Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI)