Tényleg 425 forintos eurót vár a kormány októberre?
További Gazdaság cikkek
- Felmérés: 3 millió magyar él lakhatási szegénységben
- Szijjártó Péter elárulta, hogy áll a hazai földgáztárolók töltöttsége
- Továbbra is keresi erejét a forint, az USA-ból jövő adatok nem tettek jót
- Megágyazhat a kamatvágásnak a most napvilágot látott inflációs adat
- A startpisztoly eldörrenését várják, hozzátennének Orbán Viktor tervéhez
Mint ismert, a kormány kedden benyújtotta a légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslatot. A módosító alapján a benzin és a gázolaj jövedéki adója is jelentős mértékben – 50 dollár feletti kőolajár esetében –, literenként 32,55 forinttal emelkedne, a változás 2024. január 1-jén lépne hatályba, mindez változatlan körülmények esetén a gyakorlatban azt jelentené, hogy literenként mintegy 41 forinttal is emelkedhet az üzemanyagok ára.
Varga Mihály pénzügyminiszter az üzemanyagok jövedéki adójának törvényjavaslat szerinti emelését azzal indokolta, hogy a korrekció „az uniós adóminimum teljesítéséhez szükséges”.
Tóth Bertalan, az MSZP frakcióvezetője ugyanakkor arra hívta fel a pénzügyminiszter figyelmét, hogy az emelés mértéke túlzónak tűnik.
A törvényjavaslatban előirányzott, literenként 32,55 forintos jövedékiadó-emelés a benzin és a gázolaj esetében 425 forintos euróárfolyamhoz van igazítva. Ha ennél kevesebbet kell adni egy euróért – ahogyan az most is van –, akkor értelemszerűen nincs szükség ekkora adóemelésre
– mutatott rá a Parlamenthez benyújtott dokumentumban Tóth Bertalan, aki az alábbi kérdéseket intézte Varga Mihályhoz:
- Valóban arra számít, hogy 2023. október első munkanapján 425 forintot kell adni 1 euróért?
- Hogyan írja át Ön szerint az Ön által várt 420 forint fölötti euróárfolyam a költségvetési makropályát, milyen hatással lesz az infláció alakulására?
- Ha várakozása szerint nem kell 425 forintot adni egy euróért októberben, akkor miért kívánja az uniós minimumértéken felül túladóztatni az üzemanyag-használókat?
- Miért nem kívánja megvárni az októbert a jövő évi jövedéki adómértékek meghatározásával, hiszen – a jelenlegi jogállamellenes különleges jogrendben – a kormányrendeletben is dönthet adómértékekről?
Az ellenzéki politikus írásbeli választ igénylő felvetésében arra is emlékeztetett, hogy a benzint és a gázolajat érintő uniós minimum jövedéki adómértékek 2010 óta nem változtak.
„Ha a hazai szabályozáshoz hozzá kell nyúlni az uniós megfelelés érdekében, az csak azért van, mert a forint sokat gyengült 2010 óta” – jegyezte meg.
(Borítókép: Index)