Keserűen tekintenek pénzügyeikre a magyarok

2023.06.14. 21:10
A világon a magyarok tekintenek legpesszimistábban pénzügyi helyzetükre és az ország gazdaságának alakulására – derül ki a Publicis Groupe Hungary és a GWI globális fogyasztóimagatartás-kutató első magyarországi felmérésének adataiból.

A GWI 2023 első negyedévében 6,3 millió, 16 és 64 év közötti magyar internetfelhasználó körében végezte felmérését. Ez alapján a magyarok 44 százaléka gondolja úgy, hogy a következő fél évben romlani fog az anyagi helyzete. Lengyelországban 35, Ausztriában 33, míg Bulgáriában 32 százalék gondolja ugyanezt – idézi a közvélemény-kutatás eredményeit a HVG.

A felmérésben részt vevők túlnyomó többsége – 72 százaléka – szerint az ország gazdasági helyzete is negatív irányban fog változni a közeljövőben. Az Európai Unió országai átlagosan 51 százalékban nyilatkoztak így.

Ahogyan arról írtunk korábban, a Magyar Nemzeti Bank statisztikái rámutatnak, hogy a magyar lakosság megtakarításai meredek lejtőre kerültek az infláció okozta nehézségek miatt. Ennek fényében nem meglepő, hogy csak kevés honfitársunk tud bízni abban, hogy kedvező fordulat következik be financiális helyzetében.

A 16–26 évesek azonban derűsebben tekintenek pénztárcájuk tartalmára: a GWI kérdőívét kitöltő fiataloknak ugyanis egyharmada – 34 százaléka – elégedett anyagi helyzetével, ami az idősebb korosztályhoz viszonyítva optimistább képet mutat.

Pénzügyi és ártudatosság

A magyar lakosság pénzügyi tudatosság terén a lengyelekhez hasonló szinten áll a felmérés szerint: minden harmadik honfitársunk használja mobiltelefonját pénzügyeinek és költéseinek követésére, illetve tudatos tervezésére (a lengyel lakosság 39 százaléka teszi ezt meg).

A csehek közül azonban minden második ember figyel ilyen módon pénzügyeire – idézi a HVG Horváth Ritát, a Publicis Groupe Hungary sajtófőnökét.

Az ártudatosság ugyanakkor kifejezetten erős Magyarországon. Ezen a téren 26 százalékos aránnyal az EU-s átlag – 20 százalék – felett teljesítettek a kutatásban részt vevő magyarok.