Nagyot szakíthatnak az autósok, csavartak egyet a carsharingpiacon
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody’s
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
Magyarországot is utolérte a carsharingláz, ám a szolgáltatók jelentős többsége csak a bérlőket szolgálja ki. Nagyon sok magyar autós vonakodik attól, hogy egy vadidegenre bízza az autóját, mert hiányolják a folyamatból a megfelelő jogi és biztosítási hátteret. Legalábbis erre mutatott rá a Cristo autós appot üzemeltető Smartsurance Technologies Kft. kutatása, amely a magyar autósok bérbeadási kedvét vizsgálta.
A Cristo csavart egyet a klasszikus autómegosztó platformok koncepcióján, és egy olyan peer-to peer (P2P, magyarul egyenrangú) carsharingmodellel rukkolt elő, amely a bérbeadóknak és a bérbevevőknek is biztonságosabb feltételeket kínál.
Így született meg a Cristo Share, ami egy applikáción keresztül köti össze egymással az autótulajdonosokat és a potenciális bérlőket. A cég carsharingmodelljének középpontjában egy olyan telemetriai eszköz áll, amely az OBD-porthoz csatlakoztatva információkat gyűjt az autó lokációjáról és a megtett útról.
Ez a pendrive-ra emlékeztető aprócska kütyü arra hivatott, hogy szabálykövető magatartásra ösztönözze a bérlőket. Mindennek úgy tesz eleget, hogy a bérlés legvégén jelentést küld a bérbeadónak a gépjármű biztonsága szempontjából releváns történésekről.
Elárulja, ha a bérlő elmulasztott parkolójegyet vagy autópálya-matricát venni, és egy általános képet nyújt arról, mennyire közlekedett óvatosan a bérbevevő. A gyakorlatban mindezt úgy kell elképzelni, hogy
az eszköz rögzíti, ha erős fékezés, hirtelen gyorsulás vagy éles kanyarvétel történik, és a látottak alapján pontszámmal jellemzi a sofőr vezetési stílusát, amit aztán a bérbeadó rendelkezésére bocsát.
„A közösségi autómegosztó platformmal kapcsolatos tapasztalatok azt mutatják, hogy a bérlők sok esetben nem vigyáznak kellőképpen a bérleményekre. Ebből fakad az autótulajdonosok bérlőkkel szembeni bizalmatlansága. A Cristo-féle carsharing applikációk merőben más filozófia szerint működnek. Itt mindkét fél érdekelt abban, hogy ne legyen gond a bérlés ideje alatt, hiszen az autó kulcsainak átadásakor szemtől szemben is találkoznak a bérlők és a bérbeadók, vagyis senki sem menekülhet el a felelősségvállalás elől. Hogy növeljük a felek egymásba vetett bizalmát, okmányalapú azonosításhoz kötöttük a regisztrációt, és lehetőséget biztosítottunk arra, hogy mind a bérlők, mind a bérbeadók értékelhessék egymást az applikációban” – mondta Szota Szabolcs, a Smartsurance Technologies Kft. ügyvezetője.
Az applikáció elérhető valamennyi alkalmazásboltban, így Google Play-en, az App Store-on, és a Huawei AppGalleryn is.