Durva dolgok történnek a benzinkutakon, furcsa erők rángatják a pénztárcánkat
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A héten kétszer is emelkednek az üzemanyagárak. Szerdán a benzin nagykereskedelmi ára bruttó 5 forinttal, míg a gázolajért 10 forinttal kellett többet fizetni. Péntektől a benzin 4 forinttal, a gázolaj beszerzési ára pedig 6 forinttal emelkedik literenként, így a 95-ös benzin átlagára várhatóan 588 forint lesz literenként, a gázolajé pedig 577 forint körül alakulhat.
A BORSOS ÁRAK MÖGÖTT PÁRHUZAMOSAN LÁTHATÓAK NEMZETKÖZI ÉS MAGYARORSZÁGOT ÉRINTŐ TÉNYEZŐK.
A napjainkban érzékelhető drágulás azért is érdekes, mert a szerdaihoz hasonlóra legutóbb tavaly decemberben volt példa, sőt májusban még mélypontot lehetett tapasztalni. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára úgy értékelte a folyamatokat, hogy látványosan emelkedett a kőolaj világpiaci ára.
A brent olaj jegyzése április vége óta 70–80 dollár között mozog, három hónapja stabilan ebben a sávban tartózkodik. Mostanában már közelít a felsőrészhez, ezt óhatatlanul lekövetik az európai olajtermékek árai
– emelte ki az Indexnek, majd hozzátette: ennek ellenére az aktuális 3-4 százalékos változásra lényegesen nagyobb hatást gyakorol a forintárfolyam.
Nem segít a külső környezet
Leszögezhető, hogy mind a kőolaj világpiaci jegyzésében, mind az olajtermék európai árában emelkedés tapasztalható. Ezek összességében jelentkeznek most a magyar üzemanyagárakban, a forintárfolyam mellett. „Őszintén remélem, ennek nem lesz folytatása, és ebben a tartományban maradnak az árak. A következő néhány napban, hétben az üzemanyagárak forintérzékenyek lesznek. Ha visszaerősödik a devizánk, akkor stagnálhatnak az árak – esetleg csökkenhetnek –, de amennyiben folytatódik a gyengülése, óhatatlanul áremelkedés várható” – mondta az Indexnek Grád Ottó. Márpedig múlt héten meredek lejtőre tévedt a forint, a 372-es szintről egészen 388 fölé gyengült az euróval szemben. Ebben az időszakban a gáz ára csökkent, az olaj viszont drágult.
Az Indexnek nyilatkozó szakértők szerint a magyar deviza gyengülése eltúlzott lehetett, ezért inkább visszaerősödésre számítanak, ennek fényében konvencionális Grád Ottó prognózisa: a további áremelkedések feltehetően nem lesznek drámaiak, hiszen a nemzetközi piacon nem látni olyan faktort, amely komolyabb árváltozást eredményezne.
Inkább enyhülés várható
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárának értékelését osztja Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője is. Az Indexnek az áremelkedéseket úgy összegezte, hogy ez kézenfekvő volt. Ha az előző heti változásokat nézzük, akkor azt látjuk, az olaj 4 százalékot emelkedett, a forintárfolyam gyengült. Utóbbiban már láthatunk korrekciót, de ez nyilvánvalóan csak a soron következő hetek árváltozásaiban jelenhet meg.
Sokan attól félnek, üzemanyaghiány jöhet, de ettől nem tartok. A nagy elemzőházak korrigálták az év végi várakozásaikat, csökkenő irányba. A nemzetközi porondon is arra számítanak, a 75 dolláros hordónkénti árszint lesz tapasztalható a korábbi magasabb várakozásokhoz képest
– mondta Bujdos Eszter, majd kitért arra, hogy a jövedéki adó változása ettől független, így január elsejétől a 40 forintos emelés tartós, kellemetlen vendégként érkezik, és minden tankolót érint. „A kérdés az, hogy ez milyen bázison történik majd meg” – húzta alá.
Felvetődhet a kérdés, hogy a Magyarországon elérhető üzemanyagok döntő többsége urali olajból készül, ennek ellenére a brent árfolyamát vizsgáljuk az áremelkedéseknél. A szövetség főtitkára szerint erre egyszerű a magyarázat:
AZ EXTRAPROFITADÓ MIATT A KÉT TÍPUS KÖZÖTTI ÁRKÜLÖNBSÉG 95 SZÁZALÉKÁT AZ ORBÁN-KORMÁNY KÜLÖNADÓKÉNT ELVONJA AZ IPARÁGTÓL.
Ezért a finomítónak az alapanyaga voltaképpen világpiaci áron érkezik. A versenyelőny, amely a korábbi években tapasztalható volt, köddé vált, pontosabban: a csővezetékes kőolajbeszerzés eredményessége már hónapok óta az állam zsebébe kallódik. „A differencia mára adóbevételi többletként jelenik meg a költségvetésben. A kivetett adónak köszönhetően ebből az emberek nem érezhetnek semmit” – fogalmazott. Mint ismert, tavaly december első hetétől 40-ről 95 százalékra emelkedett az extraprofitadó mértéke, amelynek adóalapja a brent és a Putyintól érkező olajtípus közötti árrésre kell megfizetni, jellemzően a Mol Csoportnak.
(Borítókép: Index)