Kiderült, hogy milyen hatása lett a kormány csodafegyverének

2023.07.14. 08:17
Eredményes az online árfigyelő, már több mint öt százalékkal szorította le a megfigyelt élelmiszerek árait – tájékoztatott erről a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal idén július elsején elindította az online árfigyelő rendszert. A tárca közleménye szerint az árfigyelő már több mint 5 százalékkal szorította le a megfigyelt élelmiszerek árait. A célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel hozzájárulva az infláció letöréséhez, a családok megvédéséhez.

Az árfigyelő rendszerbe kötelezően a legnagyobb, éves szinten legalább 100 milliárd forint nettó árbevétellel rendelkező kiskereskedők – az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a Spar és a Tesco – szolgáltatnak adatot mindennap. Ez azt jelenti, az árfigyelő mintegy 1200 üzletben a 62 termékcsoportba tartozó több mint 1000 különböző termékre vonatkozóan tartalmaz áradatokat.

Kíméletlen hatása lett

A közleményükben arra is kitérnek, hogy a rendszerhez önkéntes alapon is lehet csatlakozni, ezt a szándékot a Gazdasági Versenyhivatal felé szükséges jelezni. „A közel kéthetes működés alapján megállapítható, az árfigyelő hatékony, az érintett áruházláncok már több termék esetében is határozottan csökkentették áraikat, ezzel jó esély mutatkozik arra, hogy a kormány határozott szándékának megfelelően a szankciós infláció hamarabb, már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenjen” – részletezik.

július elseje és 12. között a rendszerben 62 termékkategóriából 55-ben csökkentek az átlagárak.

A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 5,4 százalékkal csökkentek, amelynek mintegy 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 1,5 százalékpontos élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehet a Központi Statisztikai Hivatal inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.

Jelentős, több mint 20 százalékot meghaladó árcsökkenés volt tapasztalható például a fokhagyma, az alma és az újburgonya esetén, emellett közel 10 százalékkal csökkent az ára a pulykamellnek, tojásnak, egyes kenyérféléknek, valamint túrónak is. Az árcsökkentések mögött nemcsak az árfigyelő, hanem a kormányzat által júniustól elindított kötelező akciózás is meghatározó szerepet játszott.

Az árfigyelő rendszer látogatottságát tekintve is népszerű: két hét alatt 510 ezer látogatója volt, és több mint 35 millió letöltés történt az oldalon.

A szabadszavas keresések száma megközelíti a 186 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban a tej, a csirkemell, a sajt és a vaj szavakra kerestek. „A cél, hogy a szankciós infláció leszorítása és a családok megvédése érdekében a vásárlók minél komplexebb segítséget kapjanak a bolti árak összehasonlításában és a számukra legkedvezőbb ajánlatok kiválasztásában” – zárta közleményét a tárca.