Elmérgesedett a taxisháború: össztűz alá vették a Boltot
További Gazdaság cikkek
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
- Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
- Megtudtuk, mit iszik a magyar, ha igazán szomjas
- Nyolcvanéves a magyar történelem egyik legkockázatosabb vállalkozása
- Tovább szigorítja a kormány a vendégmunkásokat érintő szabályozást
Az Index hasábjain a taxisháború minden mozzanatáról számot adtunk. A frontot az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) nyitotta, amikor a Bolt védjegyhasználati gyakorlatát sérelmező beadványt küldött Budapest Főváros Önkormányzatának, amivel egyenlő versenyfeltételeket szorgalmaznak a hagyományos taxitársaságokkal. A javaslat azonban kimondva-kimondatlanul az észt hátterű technológiai vállalat kiszorítását célozza. Hasonló játszódott le 2016 nyarán, amikor egymást érték a taxistüntetések, az Uber végül kivonult a magyar piacról.
Ugyanúgy magyar cég vagyunk, mint bármelyik versenytársunk. Abban vagyunk egyediek, hogy a taxizást modern platformon, teljesen átlátható módon végezzük
– mondta korábban az Indexnek adott exkluzív interjúban Sabjányi László, a Bolt ügyvezetője. „Bevallom, nem is igazán értjük, mire alapozták ezt a javaslatot, hiszen minden tekintetben jogszerű a védjegyhasználatunk. Le van védve a BOLT TAXI szó, védjegyjogászokkal konzultálva, jogszerűen jártunk el, ahogyan a BKK is mint fővárosi közlekedésszervező, amikor kiadta az engedélyünket” – fogalmazott lapunknak az ügyvezető. Kiemelte, hogy magyar partnerekkel dolgoznak, magyar diszpécserszolgálatot vezetnek.
Újabb fordulatot vett a taxisháború
Hétfő reggel érkezett az újabb hadüzenet, a fővárosi fuvarszervező társaságok, szakmai szervezetek és szakértők képviselői a Bolt védjegyhasználata mellett annak számlázási gyakorlatát is kifogásolták az Indexhez eljuttatott sajtóközleményükben.
Mi egyértelműen a jogszabályok szerinti működés és a pártatlanul szabályozott egyenlő verseny mellett foglalunk határozottan állást. Álláspontunk szerint a jogszabály világos megfogalmazásával szemben a védjegyek váratlanul tág jogértelmezése a Főváros által és egyfajta »könnyített« eljárásban való jóváhagyása sérti a tisztességes versenyt. Ezen elvek mellett, ahogy eddig is, ezután is ki kívánunk állni: mindannyian hiszünk a tisztességes versenyben, amelyet egyenlő feltételek mellett magunk is vállalunk
– fogalmaztak a közleményben, hangsúlyozva, hogy szerintük a védjegyeknél súlyosabbnak minősül, és egyben az általuk képviselt társaságok mint versenytársak méltányos érdekét és a tisztességes versenyhez való jogát sérti az elmúlt napokban ugyancsak sajtóvisszhangot kapott, a Bolt HTX Kft. által alkalmazott számlázási gyakorlat.
Kifejtették: „e gyakorlat szerint ugyanis az engedélyezett tevékenységét nem maga végzi, hanem azt külföldi partnerének gyakorlatilag kiszervezi, annak érdekében, hogy az uniós adószabályozást (a határon átnyúló szolgáltatások esetében áfát nem tartalmazó számlák kibocsátására vonatkozó lehetőséget) kihasználva látszólag kedvezőbb feltételeket biztosítson a vele szerződött személyszállítóknak – alapvetően a költségvetés, vagyis valamennyi adófizető rovására. Az, hogy ez az előny csak látszólagos, vagyis az áfamentes számlák után idehaza a taxis személyszállítónak kell megfizetni az áfát, elsőre nem feltétlenül lesz világos az egyébként jellemzően alanyi adómentes, a bevallások rejtelmeiben nem különösebben jártas taxis számára. Különösen úgy, hogy erre éveken át nem hívta fel megfelelően a figyelmét a Bolt (a számlán feltüntetett »a helyi és az Európai Uniós jogszabályok figyelembevételét kérjük alkalmazza« szöveg nemcsak nyelvtanilag helytelen, de minimális útmutatást sem tartalmaz a teendőkre vonatkozóan).”
Most, az adóvizsgálatok során a Bolt-taxisok közül sokan – a többmilliós NAV-bírságok hatására – a saját keserű tapasztalatukból tanulják meg, hogy egy kedvezőnek tűnő konstrukció nem is annyira kedvező, de legalábbis nem nekik kedvez
– írták a közleményben. Abban bíznak, hogy „az adóhatóság átfogó vizsgálata gondoskodik a jogszerű állapot helyreállításáról, azaz az engedélyezett tevékenységet az engedélyes, a magyar bejegyzésű Bolt HTX Kft. maga végezze, és azt ennek megfelelően, az alkalmazandó magyar adószabályok szerint az áfával együtt számlázza, ahogyan azt valamennyi versenytárs is teszi”. Álláspontjuk szerint ez az intézkedés jelentős lépés lenne a tisztességes verseny irányába, amely társaságaik mellett „nyilvánvalóan a taxisok, az utasok és az adófizetők érdeke is”.
A közleményt az alábbi résztvevők nevében küldték:
- 6x6 Taxi
- Best Taxi
- City Taxi
- Főtaxi
- Független Taxisok képviselői
- GO Taxi
- MB Elit
- Taxi4
- Taxisok Világa Magazin
- TELE5 taxi
- TAXIM
A BKK sem marad ki a taxiháborúból
Korábban közleményt adott ki a Budapesti Közlekedési Központ, amelyben azt állítják, jogszerűen, a taxirendelet előírásainak megfelelően jártak el, amikor előzetes jóváhagyást adtak a Bolt Taxi számára.
A Bolt Taxi szabadjelzőjének védjegyhasználati gyakorlatát a BKK a szabadjelző jóváhagyásának kiadásakor jogszerűnek tartotta (különben nem állította volna ki az igazolást), és jelenleg is annak tartja
– jelezte a BKK, hozzátéve, hogy az előzetes jóváhagyás előtt a közlekedési hatóság szakmai véleményét is kikérte a szabadjelző műszaki megfelelőségét illetően. Ezt követően a védjegyokiratok és a közlekedési hatóság véleménye alapján a BKK kiadta az előzetes jóváhagyást.
A közleményben hozzátették: mindenki által ismert tény, hogy a Bolt Taxi szabadjelzője eltér attól az egységes szabadjelzőtől, amelyet a független szolgáltatók használnak. Egyediségét az egyértelmű megkülönböztető erővel bíró szóvédjegy biztosítja. Jogilag teljesen szabályos a használata. A BKK tehát jogszerűen járt el az igazolás kiadásakor.