Lépett a GVH, fizet a Booking

2023.07.27. 08:27
Teljesíti az elmaradt kifizetéseket a Booking.com. Az online szállásfoglaló platform ezt közvetlenül azután közölte, hogy a Gazdasági Versenyhivatal arról tájékoztatta az Indexet; panaszeljárás keretében vizsgálja, a vállalat egy hónapja nem fizeti ki a szállásadók egy részét. Ne feledjük, a hatóság korábban már elmarasztalta a portál holland üzemeltetőjét, 2020-ban 2,5 milliárdos gigabírságot szabott ki a cégre a fogyasztókat megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok miatt.

„A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) pozitívan értékeli a Booking.com bejelentését, hiszen legfontosabb célja a magyar fogyasztók és a jogkövető vállalkozások érdekeinek védelme, illetve a vállalkozások jogkövetésének elősegítése”

– közölte az Index megkeresésére a GVH. Ahogy arról szerdán beszámoltunk, a Booking.com egy hónapja nem utalja át a szállásadóknak járó összegeket a számlázási rendszerének karbantartására hivatkozva. A nemzetközi online szállásfoglaló platform az olvasóink, illetve egyéb szállásadók beszámolói szerint a saját maga által meghatározott határidőket sem tartotta be.

Nagyítóval követik a Booking.com lépteit

A hatóságnál a hírre reagálva szerdán már közölték: „Számunkra első a magyar szállásfoglalók és szállásadók védelme, akiknek az érdekében a Gazdasági Versenyhivatal szorosan nyomon követi a Booking.com szerződéses kötelezettségeinek nemteljesítésével kapcsolatos jelzéseket.”

Az ügy kirobbanásakor a GVH arra is felhívta az érintett szállásfoglalók és szállásadók figyelmét, hogy a magánjogi típusú (szerződésértelmezési, elszámolási stb.) jogviták kezelésére elsősorban a szolgáltatóval egyeztetve (panaszt benyújtva), békéltetőtestület útján, illetve bírósági úton van lehetőségük. A hivatal ugyanakkor azt is közölte, hogy

az ügyben panaszeljárás van folyamatban, vizsgálja az ügy részleteit, és indokolt esetben fellép a magyar szállásfoglalók és szállásadók érdekében.

A GVH reagálását követően közvetlenül az addig egyébként hallgató Booking.com azt közölte az Indexszel, hogy megkezdi a tartozásai kifizetését. Mint írták: „Sajnálattal értesültünk róla, hogy egyes partnerek nehézségekbe ütköztek, és sürgősen dolgoztunk azon, hogy a tervezett rendszerkarbantartás miatt késedelmet szenvedett kifizetéseket újraindítsuk. Megerősíthetjük, hogy a kifizetések feldolgozása megtörtént, így azoknak hamarosan a partnereinknél kell lennie.”

Csattant már rajtuk a GVH ostora

A Booking.com konstruktív hozzáállása és az ügy várható rendeződése kapcsán nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a Gazdasági Versenyhivatal korábban már sikeresen fellépett a Booking.com üzemeltetőjével szemben, amikor 2020 tavaszán több vonatkozásban is jogsértőnek találta a cég honlapján folytatott, fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatot.

A nemzeti versenyhatóság akkor minden idők legmagasabb hazai fogyasztóvédelmi bírságát, 2,5 milliárd forintot szabott ki a portál holland üzemeltetőjére, amelynek emellett a GVH Versenytanácsának döntése nyomán módosítania kellett a jogsértőnek bizonyult gyakorlatait is.