A Booking.com reagált az Indexnek a cég körüli botrányra a nyári foglalásokkal kapcsolatban

GettyImages-1353612822
2023.07.26. 10:29
Nagy összegek nem érkeztek meg a Booking.com oldalt használó magyarok zsebébe egy fizetési fennakadás miatt. A szolgáltató már végzett a karbantartással, de a szállásadóknak még nem utalta át a pénzt, pedig ebben az inflációs környezetben ez létkérdés. Ha pedig elfogynak a tartalékaik, akkor sokan közülük kénytelenek lesznek visszamondani a nyári foglalásokat, ezt már jelezték is. Megkeresésünkre reagált a Gazdasági Versenyhivatal, és kiderült, hogy panaszeljárást indítottak az ügyben. A Booking.com pedig lapunknak adott válaszában azt állította, a kifizetések feldolgozása megtörtént, így a szóban forgó összegeknek hamarosan a partnereiknél kell lenniük.

A Booking.com online szállásfoglaló oldalon nemcsak a nagy szállodaláncok, hanem a kisebb szállásadók is meghirdetik szobáikat, sokan mellékesként a főállásuk mellett.

A weboldal fizetési rendszerének karbantartása miatt azonban a szállásadók nem jutottak hozzá az őket jogosan megillető  díjakhoz.

A legfájóbb talán, hogy pont a nyári szezon közepén történik mindez, amikor a legjobban pörög a turizmus, a bevételek pedig jól jönnének a magas infláció által okozott nélkülözésben.

Pénz nélkül maradtak a szállásadók

Olvasónk, aki maga is szállásadó, jelezte, hogy a Booking.com rendszerfejlesztésre hivatkozva kiadott egy közleményt, mely szerint július 1. és 11. között karbantartják az oldalt, ezért csúsznak a kifizetések részükről.

Sajnos azóta sem sikerült utalniuk senkinek, egy Facebook-oldalon írták ki ma többen is, hogy náluk is ez a probléma, és a Booking csak ígérgeti, hogy hamarosan kifizetik a díjainkat. Mi csak várni tudjuk a csodát

– fogalmazott az Index olvasója, kiemelve, hogy minden szállásadó júniusi díja bent van a Bookingnál. Ez olvasónk esetében hozzávetőleg 600 ezer forint, plusz az egész július, ami 800 ezer forintot tehet ki, és az augusztus első harmada, mivel az ő esetükben két héttel előre veszi le a vendégektől a pénzt a Booking. A szállásfoglaló platform tehát megkapja a pénzét a foglaláskor, a szállásadó pedig később kapja meg a díjat, amiből már a Booking levonta a részét. 

Olvastam, hogy sokan már nem fogadják a bookingos vendégeket, mert senki nem akar ingyen dolgozni. A mi esetünkben ez nagyon nagy mínusz, mert a bevételből fizetjük a bérleti díjat, mivel nem saját lakást adunk ki. És sokan vannak így, akik nem a saját lakásukat adják ki

– fogalmazott az Index olvasója, hozzátéve, hogy a Booking Facebook-oldalán külföldiek is panaszkodnak. 

Nem csak a magyarok kerültek nehéz helyzetbe

A The Sun brit lap arról számolt be, hogy rengeteg szállásadó hatalmas összegektől esett el a Booking.com „fizetési hibája” miatt. Az egy hálószobás lakását kiadó Claire Heath például több mint 2500 font, azaz hozzávetőleg 1,1 millió forintnyi díj megérkezésére vár.

A 47 éves asszony a lapnak elmondta, hogy a kis ház kiadása remek mellékes pénzforrás, amely „segít kifizetni a számlákat, mivel a megélhetési költségek jelenleg nagyon magasak”. A brit szállásadót aggasztja, hogy nem tudja, pontosan mikor érkezik meg a számlájára a pénz, és habár augusztus végéig vannak foglalva, ha nem kapja meg az elmaradt díjat, akkor le kell mondania a vendégeket. 

Ez abszolút rémálom, és a Booking.com nem töri magát, hogy segítsen nekünk

– fakadt ki a brit szállásadó. A legtöbb esetben a Booking.com a vendéglátó nevében veszi át a vendégektől a pénzt. A vendéglátó pedig a vendég kijelentkezését követő 10 napon belül kapja vissza a járandóságát, levonva a jutalékot és a díjakat. Most azonban vannak, akik már egy hónapnál is többet vártak, hogy az őket megillető díjhoz jussanak. A mostoha inflációs környezetben pedig rövid a cérna, több szállásadó is komolyan megfontolja a foglalások lemondását. 

Frissítés:

Lépett az ügyben a Gazdasági Versenyhivatal

Az üggyel kapcsolatban kerestük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH), akik válaszukban elmondták, lépéseket tettek. „Számunkra első a magyar szállásfoglalók és szállásadók védelme, akik érdekében a Gazdasági Versenyhivatal szorosan nyomon követi a Booking.com szerződéses kötelezettségeinek nem teljesítésével kapcsolatos jelzéseket” – közölte a GVH.

Az ügyben panaszeljárás van folyamatban, a GVH vizsgálja az ügy részleteit, és indokolt esetben fellép a magyar szállásfoglalók és szállásadók érdekében.

A versenyhivatal hozzátette, az ügyben érintett szállásfoglalók és szállásadók figyelmét a GVH arra hívja fel, hogy a magánjogi típusú (szerződésértelmezési, elszámolási, stb.) jogviták kezelésére elsősorban a szolgáltatóval egyeztetve (panaszt benyújtva), békéltetőtestület útján, illetve bírósági úton van lehetőségük. A GVH fogyasztóvédelmi típusú (és az ahhoz hasonló, üzletfelek döntéseinek tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos) eljárásainak célja a tisztességes verseny biztosítása azokban az esetekben, amikor egy valószínűsíthetően jogsértő piaci gyakorlat torzíthatja a versenyfolyamatokat.

Ezen hatáskörében a magyar nemzeti versenyhatóság sikeresen fellépett a Booking.com üzemeltetőjével szemben is, amikor 2020 tavaszán több vonatkozásban is jogsértőnek találta a cég honlapján folytatott, fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatot. A nemzeti versenyhatóság minden idők legmagasabb hazai fogyasztóvédelmi bírságát, 2,5 milliárd forintot szabta ki a portál holland üzemeltetőjére, amelynek emellett a GVH Versenytanácsának döntése nyomán módosítania kellett a jogsértőnek bizonyult gyakorlatait is

emlékeztetett a versenyhivatal.

A Booking.com közleményét lapunk is megtalálta, ebben arról tájékoztatnak, hogy a júniusi foglalások kifizetése megoszlik: a június 1. és 25. közötti kijelentkezéssel rendelkező foglalásokat 2023. június 26-án dolgozzák fel. A június 26. és 30. közötti fennmaradó kijelentkezéseket 2023. augusztus 2-ig dolgozzák fel a júliusi kijelentkezésekkel együtt. Tehát csúszás várható a feldolgozásban, és így a kifizetésben is, ezért könnyen lehet, hogy azokra augusztusig várni kell, mutatott rá cikkében az NL Times portál.

Olvasónk a közleménnyel kapcsolatban jelezte, hogy a karbantartás előtt egy hónappal küldték ki, és abban még arról biztosították, hogy „a június 28-tól kijelentkezett foglalások kifizetése július 24-ig megtörténik egy kombinált fizetéssel. A megszokott fizetési ütemezés várhatóan 2023. július 27-ig visszaáll. A Booking.comos járulékfizetések, visszatérítések és jóváírási értesítők feldolgozásánál előfordulhat késés júliusban és augusztusban”. Ehhez képest olvasónk és sok hasonlóképp járt szállásadó naponta kérdezi a Booking ügyfélszolgálatát a várható kifizetés időpontjáról, ám egyre későbbi dátumokat adnak meg nekik állításuk szerint. Lapunk írásban megkereste a Booking.com-ot is, szerda délutánra pedig megérkezett a cég reakciója.

Booking.com: hamarosan érkezhetnek a kifizetések

Szerda délután befutott az Index szerkesztőségébe a Booking.com válasza megkeresésünkre.

Sajnálattal értesültünk róla, hogy egyes partnerek nehézségekbe ütköztek, és sürgősen dolgoztunk azon, hogy a tervezett rendszerkarbantartás miatt késedelmet szenvedett kifizetéseket újraindítsuk. Megerősíthetjük, hogy a kifizetések feldolgozása megtörtént, így azoknak hamarosan a partnereinknél kell lennie

– felelte az online platform. Ha önt is érinti a kérdés, a Booking.com partnerweboldalán hivatalos panaszt tehet.

Hogyan tehet panaszt a Booking.com-nál?

Az alábbi lépéseket kell követnie, hogy panaszt nyújtson be a Booking.com-hoz:

  • Nyissa meg a vitarendezési platformot.
  • Válassza a partner lehetőséget, és adja meg személyes adatait.
  • Válasszon ki egy témakört, majd az üzenet részben írja le panasza részleteit – minél részletesebb információkat ad meg, annál könnyebben tudják megoldani a problémát.
  • Kattintson a küldés gombra.

(Borítókép: AJ_Watt / Getty Images)