Veszélybe került Európa legfontosabb kereskedelmi útvonala
További Gazdaság cikkek
- Az influenszerek is rajta vannak az új hatóság radarján
- Nincs mese, hiába jó minőségű a magyar élelmiszer, olcsóbbá kell tenni
- Megszavazta a parlament, óriási változások lesznek az adózásban
- Bejelentést tett a kormány, nagyon fontos változások jönnek a SZÉP-kártyáknál
- Nagy Márton új szövetséget ajánl a gazdasági növekedéshez
Mint felidézték, a folyó az utóbbi évszázadokban megbízható hajózási útvonalnak bizonyult, és ennek következtében számos ipari óriás jött létre a partjai mentén.
Mindennek most a klímaváltozás véget vethet, ugyanis egyre gyakrabban fordul elő, hogy a hajók azalacsony vízszintmiatt nem tudnak haladni a folyón, és mindez a vállalkozásoknak komoly költségeket jelent, ha továbbra is megfelelően működtetni akarják az ellátási láncokat.
A Bloomberg szerint most már a nyár végén és ősszel rendszerint nem tudnak árut szállítani a folyón, és ehhez próbálnak igazodni a nagyvállalatok.
A stratégiák eltérnek: van olyan vállalat, ahol a vonatokkal, teherautókkal vagy olyan bárkákkal próbálják helyettesíteni a teherhajókat, amelyek a sekély vízben is képesek haladni. Van, ahol a termelést próbálják meg áthelyezni máshova, előre megpróbálnak nyersanyagot felhalmozni, vagy jóval kevesebb árut pakolnak a teherhajókra, hogy ne legyen baj.
„Amit ma még kivételes esetként tapasztalunk, az a jövőben a norma lesz. Ezáltal több nehézséggel kell majd szembenéznünk” – mondta Christoph Heinzelmann, a német Szövetségi Vízmérnöki intézet (BAW) vezetője. A Bloomberg szerint
összesen nagyjából 90 milliárd euróba kerülne az, hogy a 8900 hajóból álló rajnai flottát átalakítva folytatni lehessen a szállítást az elsekélyesedő folyón.
És ez még nem a teljes költség lenne, ugyanis a német kormányzat további lépésekre (pl. a Rajna mérnöki szabályozására) kényszerülhetne azért, hogy továbbra is tudjanak szállítani a folyón.
A helyzeten nem segít az sem, hogy a mostani német kormánykoalíció három pártja közt sincs egyetértés a Rajna-politikában: a szabaddemokratákat leginkább az üzleti, gazdasági szempontok érdeklik, miközben a zöldek a környezeti szempontoknak rendelnének alá mindent a folyó szabályozásával kapcsolatban.
A Rajna szintje már az előző nyáron is rendkívül alacsonyra süllyedt. A problémával azonban nemcsak a németek, hanem más országok is küzdenek.