- Gazdaság
- magyar honvédség
- aero vodochody
- vietnam
- repülőgép
- hadiipar
- hernádi zsolt
- orbán viktor
- szalay-bobrovniczky kristóf
Mérföldkőhöz ért a magyar hadiipar csehországi ága
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody’s
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
Ahogy arról az Index két és fél évvel ezelőtt beszámolt, 12 darabot vásárolt a Vietnami Védelmi Minisztérium a magyar–cseh AERO Vodochody AEROSPACE repülőgépgyártó L–39NG nevű modelljéből. Az európai és a NATO-sztenderdeknek egyaránt megfelelő repülőgép 2020 őszén kapta meg nemzetközi típusbizonyítványát, így a bejelentés akkor az újrainduló magyar hadiipar első komoly nemzetközi üzlete volt.
A vietnami megrendelő az üzlet aláírásakor arról beszélt, hogy különösen fontos kritérium volt a szélsőséges éghajlati viszonyok közötti üzemeltetés képessége az L–39NG megvásárlásakor. Az amerikai hajtómű miatt nyilván az amerikai kormányzat hozzájárulása is kellett a vietnámi üzlethez, ami meg is érkezett. A korábban hosszas háborút vívó két ország fokozatos közeledéséhez jelentősen hozzájárult a fokozódó kínai nyomás a térségben.
Az első példányt a napokban mutatta be az Aero Vodochody – az eseményről a G7.hu számolt be. A vietnámi légierő által rendelt színekben pompázó gépről korábban az Indexnek Jacques Bothelin, az Apache Aviation vezérigazgatója beszélt, aki korábban már repülhetett a gép prototípusával. Tapasztalata szerint „a legnagyobb újdonságot a hidraulikusan mozgatott kormányfelületek jelentették. Teljesen más a repülőgép érzése. Az L–39 korábbi változatában magas sebességeknél, mondjuk, olyan 600 km/h-nál a csűrőkormányok már nehezednek. 700 km/h felett már nagyon kemények, alig lehet őket mozgatni. A hidraulikusan mozgatott kormánynál végig kényelmesen irányítható a gép. Sokkal hatékonyabb és kényelmesebb.”
A tervek szerint ebből a gépből tizenkettőt a Magyar Honvédség is megvásárol majd. Az erről szóló megállapodást 2022 áprilisában hozták tető alá. A gépek közül nyolcat kiképző-, négyet felderítőgépként fognak használni 2024 végén, 2025 elején. A kiképzőgépek révén a magyar Gripen-pilóták képzése már Magyarországon is megoldható lesz (mint ismeretes, eddig a hazai pilótákat Kanadában készítették fel).
A magyar állam többségi tulajdonos a gyárban
Az Aero Vodochody többségi tulajdonát 2021-ben vette meg a cseh Penta-csoporttól az eredeti vevő (Tombor András) helyett Szalay-Bobrovniczky Kristóf. Honvédelmi miniszteri kinevezése után Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatójának közvetett tulajdonába került a repülőgépgyártó cég. A magyar multinacionális olaj- és gázipari vállalat első embere néhány hónappal később a magyar államnak adta el a részét.
Az Aero Vodochody 53 milliárd forintos magyar állami hitelt kapott az MFB-től. A cég júniusi beszámolója szerint a 2022-es adózás előtti eredménye 974 millió cseh korona (15,6 milliárd forint) volt az egy évvel korábbi 70 millióhoz képest – emlékeztet a G7.
A saját hadiipar fontossága
A hírnek az is aktualitást ad, hogy Orbán Viktor miniszterelnök péntek reggeli rádióinterjújában arról beszélt, hogy
saját hadiipar nélkül Magyarország nem tud az országot megvédeni képes hadsereget létrehozni.
Hangsúlyozta: a magyar hadsereg lényege a katona, és nagyon fontos, hogy „ne egyenruhás munkavállalóink, hanem harcosaink legyenek”. Ugyanakkor kiemelte azt is: saját gyártás nélkül Magyarország nem tud működőképes, az országot megvédeni képes hadsereget létrehozni.
Ha tudsz fegyvert gyártani, akkor erős vagy, márpedig a békéhez erő kell. Mi békében akarunk élni, mindig is azt akartuk, a magyar egy békés fajta, de tudja, katonáskodás és a béke megvédésének képessége nélkül sosincs béke
– fogalmazott Orbán Viktor a Kossuth rádióban.
(Borítókép: A cseh hadsereg L–39NG típusú repülőgépe az Airpower 2022 légi bemutató során a Kaserne Fliegerhorst Hinterstoisserben 2022. szeptember 2-án az ausztriai Zeltwegben. Fotó: Manfred Schmid / Getty Images)