Terítik lapjaikat a vállalkozások, ez lesz a jövő kulcsszava

2023.08.25. 16:48
A Makronóm Intézet legújabb kutatása nemcsak egy aktuális kérdésről szolgáltat friss információkat, hanem egy olyan üzleti paradigmaváltásról is beszámol, amely a közeljövőben alapvetően formálhatja át a hazai vállalatok működését. A vevők közel fele ugyanis már figyelembe veszi az ESG-szempontokat a beszállítók kiválasztásánál, ilyen például az egyes vállalatok hulladékgazdálkodása és energiafogyasztása.

A Makronóm Intézet kutatásában részt vevő vállalkozások közel háromnegyede hallott már az ESG-ről, és rendelkezik is valamilyen tudással a fogalomkörről. Ugyanakkor részletes tudása csak minden harmadik vállalkozásnak van, és csupán minden negyedik vállalkozás építi be üzleti stratégiájába az ESG-szempontrendszert. 

Az ESG-ről röviden

Az ESG (Environmental – környezeti, Social – társadalmi, Governance – irányítási) mozaikszó olyan szempontrendszert jelöl, amelynek célja, hogy az egyes vállalkozások tevékenysége vagy azoknak egy bizonyos szegmense fenntarthatósági szempontok alapján is vizsgálható legyen, így a velük üzleti kapcsolatba kerülő külső szereplők (vevők, befektetők, finanszírozók) teljesebb képpel rendelkezzenek a szervezetről, illetve annak tevékenységéről.

Az angol nyelvű mozaikszóban az E betű a környezeti kritériumokat, az S a társadalmi vonatkozásokat jelöli, míg a G betű a szervezet működésébe, irányításába, szabályozottságába enged betekintést.

A felmérés szerint a vállalkozások elsősorban belső irányelvek szintjén foglalkoztak már az ESG-vel, azaz rendelkeznek kidolgozott eljárással és politikával az ESG valamely elemére vonatkozóan.

Optimizmusra ad okot, hogy a megkérdezettek egyötöde tervezi az erre vonatkozó eljárások kidolgozását a következő időszakban,

és csupán 17 százalékuk nem foglalkozik egyáltalán, és nem is kíván foglalkozni ezzel a következő egy évben. A megkérdezett hazai középvállalatok ESG-vel kapcsolatos aktivitását jelentősen növelné, ha lenne egységes minősítési szabvány és a minősítés megszerzéséhez pénzügyi támogatás – világított rá a Makronóm Intézet.

A piac is megköveteli az átláthatóságot

Az ESG-szempontrendszer fontosságát mutatja az is, hogy a megkérdezett vállalkozások vevőinek több mint egyharmada már most is igényli az ESG-re vonatkozó adatszolgáltatást, többnyire eseti jelleggel.

A vevők legtöbbször a környezeti pillérre vonatkozóan kérnek adatokat, innen is kiemelkedik a hulladékgazdálkodással és az energiafogyasztással kapcsolatos információk fontossága

– állapították meg a Makronóm Intézet kutatói, hozzátéve, hogy a társadalmi és irányítási pillérekre vonatkozó információkat a vevők csak kis hányada igényli.

A jövő üzleti kulcsszava az ESG

Az üzletkötésekben is felértékelődik az ESG-jelentések megléte és a szempontrendszer alkalmazása: a vevők közel fele már figyelembe veszi az ESG-jellemzőket a beszállítók kiválasztásánál. Azaz a hazai beszállító vállalatok számára ágazattól függetlenül egyre fontosabb lesz odafigyelni az ESG-re – jelezte a Makronóm Intézet.

A szempontrendszer integrálásának hiánya ugyanakkor ma még jellemzően nem okoz közvetlen üzleti hátrányt a megkérdezett vállalkozások szerint. Ezzel együtt is minden ötödik megkérdezett fontos szempontként nevezte meg az üzleti kapcsolatokban az érdemi ESG-tevékenységet.

A vállalkozások többsége rendelkezik valamilyen szakértői segítséggel az ESG területén, a kihívást elsősorban a szabályozási nehézségek és bizonytalanságok, a pénzügyi források hiánya, valamint az ESG-vel kapcsolatos korlátozott tudás jelentik. A megkérdezett vállalkozások ESG-re vonatkozó aktivitását jelentősen növelné, ha lenne egy egységes minősítési szabvány és a minősítés megszerzéséhez pénzügyi támogatás – zárta elemzését a Makronóm Intézet.