Ha az állam megveszi a repteret, még drágábbak lesznek a repülőjegyek?

2023.09.08. 16:38
Bognár András közgazdász, a londoni ICF tanácsadó cég légi közlekedési szakértője szerint az utasok szempontjából az a legégetőbb kérdés, hogy drágul-e a reptér állami tulajdonban, amit végső soron a repülőjegyekben fizetnek meg. Úgy véli, hogy a a reptér csak egy infrastruktúra, mert senki sem úgy választ úti célt, hogy milyen tulajdonban van a repülőtér. Ezért nem teljesen világos, hogy a politikai célokon túl mi motiválja a vásárlást.

A magyar kormány újabb vételi ajánlatot tett a Budapest Airport megvásárlására. A magyar állam ajánlata négymilliárd euró (1500 milliárd forint) körül van, 51 százalékos tulajdonrészt szerezne, a fennmaradó 49 százalékot pedig egy másik repülőtér-üzemeltető szerezheti meg.

Európában mintegy húsz éve indult a repülőterek privatizációs hulláma, jellemzően a kisebb, kevésbé jövedelmező repülőterek maradtak állami tulajdonban. Például a bécsi reptér többsége is magánkézben van, de a frankfurti reptér és a londoni Heathrow is teljesen magántulajdonú intézmény. A nagyobb repülőtereket általában magáncégek irányítják. A repülőtér infrastruktúrának számít, mint egy koncesszióba adott autópálya

– mondta a Szabad Európának Bognár András közgazdász, a londoni ICF tanácsadó cég légi közlekedési szakértője. Hozzátette, hogy miután a 2005-ös privatizációval a Budapest Airport magánkézbe került, a kormány bevezetett egy ársapka-szabályozást a költségekre.

Az utasok szempontjából szerinte most az a legérdekesebb kérdés, hogy ez az ársapka a jövőben is működni fog-e, az állam is betartja-e ezt a monopóliumszabályozást, vagy feloldja, és belátása szerint változtathatja a díjakat. Egyelőre semmit sem lehet tudni arról, hogy ezzel mi a szándék

– fogalmazott. Bognár szerint ha az állam a vásárló, nem világos, mi számít megtérülésnek. Úgy tudja, leginkább turizmusfejlesztéssel indokolják a vásárlást, de ebben az esetben szerinte ezt a sok pénzt nem a reptérbe kellene fektetni, hanem közvetlenül a turizmusba, például szállodaépítésekbe.

A reptér csak egy infrastruktúra, senki sem úgy választ úti célt, hogy ott milyen tulajdonban van a repülőtér, ezért nem teljesen világos, hogy a politikai célokon túl mi motiválja ezt a vásárlást

– tette hozzá. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter azt mondta, hogy a budapesti repülőtér stratégiai eszköz, ezért magyar kézbe kell kerülnie. Bognár András szerint homályos, hogy ez mit jelent. 

Akkor ezek szerint az osztrákok, a németek, a franciák és az angolok eltapsolják a stratégiai eszközeiket? Mi fog változni, ha állami tulajdonba kerül? Ez a nagy kérdés, amit senki sem lát egyelőre

– mondta Bognár András.

Reagált a minisztérium

A felvásárlás Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter asztalán van. Korábban ezt a kérdést az Indexnek adott interjújában úgy összegezte, hogy „a reptér nemzetstratégiai kérdés, ezért óriási hiba, de talán bűn is, hogy a Gyurcsány-kormány külföldi kézbe játszotta át. Ezt helyre kell hozni, ki kell javítani. Elkezdődtek az egyeztetések, amelyek jelenleg is zajlanak, de ezzel kapcsolatban többet egyelőre nem oszthatok meg”.

Legfeljebb annyit árulhatok el, hogy a Vodafone-ügyletnél a Budapest Airport nagyobb falat.

Az Index megkereste a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot, amely közölte, hogy „a reptér megvásárlásával kapcsolatos tárgyalások folyamatban vannak, amint adásvételi megállapodás születik, arról a megfelelő időben értesítjük a nyilvánosságot”.