Lehullt a lepel a Google újdonságáról
További Gazdaság cikkek
- Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
Hatalmas népszerűségnek örvendenek a nyelvi modellek, ez is lehet az egyik magyarázata annak, hogy ilyen sokan gyűltek össze a konferencián – mondta Petra Viola az ECNMX AI Summit konferencián. Az olyan nyelvi modellekről, mint például a népszerű ChatGPT, elmondta, hogy úgy tűnik, mintha gondolkodnának, pedig nem.
Ha egy üzleti területen szeretnénk alkalmazni, akkor a klasszikus szoftverfejlesztési minőségbiztosítás akadozik ezen a területen – világított rá a nyelvi modellek gyenge pontjára a szakértő.
Azzal a jelenséggel találkozunk, amit hallucinációnak nevezünk
– jelezte a Google fejlesztési igazgatója, hozzátéve, hogy a nyelvi modell szöveggenerátorként működik, és megjósolhatatlan, milyen következtetéseket talál. Kihívásként emelte ki a rendszer tanításának és kiszolgálásának magas költségeit, amely miatt a minőség és a költség egyensúlya egy kényes kérdéssé vált.
Berobban az irodába az AI
A Google számára azért is fontos, hogy kiszűrje a hallucinációkat, mivel a generatív oldalról közelítik meg a termékfejlesztést, azt kutatják, hogy az új technológiával milyen új megoldásokat tudnak nyújtani a vállalati ügyfeleknek. Petra Viola bemutatta a problémát kiküszöbölő termékét, a Vertex AI-t.
A Vertex AI egy gépi tanulási (ML-) platform, amely lehetővé teszi az ML-modellek és AI-alkalmazások képzését és telepítését, valamint a nagy nyelvi modellek (LLM) testre szabását az AI-alapú alkalmazásokban való használatra. A Vertex AI egyesíti az adatmérnöki, az adattudományi és az ML-mérnöki munkafolyamatokat, lehetővé téve a csapatok számára, hogy közös eszközkészlet segítségével működjenek együtt, és a Google Cloud előnyeit kihasználva skálázzák alkalmazásaikat.
Igazából az az érdekes, hogy bármilyen kreatív feladatra fel tudnánk használni a generatív AI-t, versek, zenék komponálásra, e-mailek írására, adatbázisok lekérdezésére, mindezt programozás nélkül. A vállalatok számára ugyanakkor más szempontoknak is érvényesülniük kellene, például az adatellenőrzés, a csalások kiküszöbölése, a költségek csökkentése, és a minőségre vonatkozó legnagyobb kihívás, a hallucinációk visszaszorítása
– ismertette, mi mindenben nyújt segítséget a Vertex AI, megjegyezve, hogy a pozitív oldalról szemlélve pontosságot és megbízhatóságot garantál a rendszer. A konferencián demóvideóban mutatták be, hogy a Google chatbotja egy webáruházba integrálva képes a keresés után az ajánlott termékekhez navigálni. Ráadásul termékspecifikus kérdésekre, visszajelzésekre is képes választ adni. Ha mégsem tudna válaszolni, akkor viszont kapcsol egy ügyintézőt.
Nehéz olyat mondani, amire nem képes
Petra Viola felfedte, hogy a Vertexben több nagy nyelvi modell is elérhető, nem csak a Google által fejlesztett LaMDA.
A Vertex AI válaszokat tud adni, tartalmakat tud generálni, akár képeket vagy egy összehasonlító táblázatot termékekről, és akár tranzakciókat is tudunk innen indítani
– sorolta a Google fejlesztési igazgatója. Az alkalmazásban egyrészt egy „generatív flow-t” lehet irányítani, ami egy chatablakhoz hasonlít, illetve ezenkívül determinisztikus folyamatokat is kezelhetünk. A szakértő bemutatta, hogy a különböző alkalmazások összekapcsolhatók a rendszerben. Az egyes cégek saját modelleket hozhatnak, illetve saját titkosító kulcsot is kapnak, és minden adat a többi vállalattól elkülönülten kerül tárolásra, ezzel is növelve az adatbiztonságot, ami a Google számára elsődleges szempont, mutatott rá Petra Viola.
Korábban bemutattuk a Médiaunió Ipsosszal együttműködésben készített kutatását, melyből kiderült, hogy a kiberbűnözők legtöbbször közvetlenül a felhasználót akarják megtéveszteni, ezt pedig sajnos egyre kifinomultabb módszerekkel teszik.
A MAGYAR FELHASZNÁLÓK 22 SZÁZALÉKA, AZAZ TÖBB MINT ÖTÖDE VÁLT MÁR ONLINE CSALÁS ÁLDOZATÁVÁ.
A probléma súlyát jelzi, hogy múlt csütörtökön jelentette be a Gazdaságfejlesztési Minisztérium és a Magyar Államkincstár, hogy csatlakozik a kiberbűnözést visszaszorító KiberPajzs-projekthez.
Petra Viola rávilágított, hogy a biztonság és az adatvédelem kulcsfontosságú kérdés a mesterséges intelligencia fejlesztéseknél vállalati és felhasználói oldalról is, hiszen az emberek jelentős része tart attól, hogy a chatbotok ellopják személyes adataikat.
Egyre több applikációban működik AI-modell, amely segíti nemcsak a fejlesztők, hanem a felhasználók életét is. Kész megoldásokat is kínálnak a cégeknek: a Google Conversation alkalmazása garantálja, hogy a vállalkozások saját maguk hozzák létre adatállományukat, a nagy nyelvi modellt pedig egy központi szerver irányítja, amit a cégek készen kapnak.
(Borítókép: Petra Viola. Fotó: Németh Kata / Index)