Így akarják az ukránok a magyarokkal megfizettetni a háborút
További Gazdaság cikkek
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
„A Mol Csoport ukrán és horvát partnerei visszaélnek Csehország, Szlovákia és Magyarország történelmi kiszolgáltatottságával, hiszen a tengertől elzárt országok finomítóit csak tranzitországokon – jellemzően a Adria- és a Barátság-vezetéken – keresztül lehet ellátni. A megemelt tranzitdíjak az egész régióban kihívást jelentenek az üzemanyagpiaci szereplők számára” – tájékoztatta az Indexet a Mol Csoport.
A vállalatot azért kerestük, mert Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerdán úgy fogalmazott, hogy az elmúlt hónapban jóval magasabb lett az üzemanyagok ára.
ráadásul az emelkedés egy hónap alatt fél százalékponttal megemelte az inflációt is.
Gulyás Gergely kiemelte, a drágulás mögött az áll, hogy az orosz importolaj tranzitdíját Ukrajna többször is megemelte. Ennek egyenes következménye, hogy augusztusban a vártnál magasabban alakult az infláció az üzemanyagáraknál.
Brutálisan kihasználják a helyzetet
A Mol Csoport a válaszában arra is kitért, hogy „a JANAF a méltányosnak tartott piaci ár négy-ötszörösét kéri az Adria-vezeték horvátországi szakaszának használatért”. Majd azt is hozzátették, hogy a Mol Csoport egyedül ezen az útvonalon tud beszerezni nem orosz kőolajat.
ahhoz, hogy megfeleljen az uniós szankcióknak.
A vállalat arra is rávilágított, hogy így a hosszú távú ellátásbiztonságot jelentő szerződés helyett egyelőre csak rövid távú szerződések megkötésére volt lehetőség. Ám az ukránokat se kell félteni. Az alábbi grafikonon jól látszik, hogyan emelkedtek saját bevallásuk szerint is az árak:
Fontos kiemelni, hogy a hírek szerint ez tovább növekedhet. „Jelenleg a piaci benchmark árnak az ötszörösét fizetjük szállítási költségként Horvátországban, és három és félszeresét Ukrajnában. Elolvasták ők is, hogy milyen uniós szabályozások vannak, és ennek megfelelően léptek egyet” – ezt már Hernádi Zsolt mondta az idei Tranzit Fesztiválon.
Ugyancsak a Mol Csoport elnök-vezérigazgatója fogalmazott úgy az MCC Feszten – éppen az Index kérdésére –, hogy „az unió semmit nem csinál. Mi azonnal bejelentettük, hogy ez visszaélés az erővel, visszaélés a joggal”, hogy a horvátok nagymértékben megemelték a szállított olaj tranzitdíját az utóbbi hónapokban.
Hatással van az inflációra
Ezt erősítette meg Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter is, aki tovább is vitte a gondolatot. Lapunknak küldött közleményében úgy fogalmazott, hogy az elmúlt időszakban jelentősen – a KSH adatai szerint júliushoz képest 8,2 százalékkal – emelkedett a járműüzemanyagok ára. A tárcavezető szerint az üzemanyagárak alakulása mögött nemzetközi és országspecifikus okok egyaránt meghúzódnak.
A nemzetközi folyamatok közül szerinte kiemelhető, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia csökkentette termelését, míg az országspecifikus tényezők közül az orosz olaj Brenthez viszonyított árelőnyének csökkenése és a tranzitdíjak emelkedése a legmeghatározóbb.
Ugyanakkor nem győzte hangsúlyozni, hogy JELENLEG A MOL A PIACI ÁTLAG HÁROM- ÉS ÖTSZÖRÖSÉT KÉNYTELEN KIFIZETNI A SZÁLLÍTÁSÉRT AZ UKRÁN ÉS HORVÁT VEZETÉKHÁLÓZAT TRANZITDÍJÁNAK NÖVELÉSE MIATT.
Annak ellenére, hogy ezek az emelések kíméletlenül megjelennek az inflációs adatokban, Nagy Márton hozzátette: „Mindennek ellenére sem került veszélybe, hogy év végéig a kormány egy számjegyűre csökkentse az inflációt, azonban arra az ismertetett okokból minden bizonnyal nem októberben kerül sor.”
(Borítókép: Index)