Kampány indult novemberben a napraforgóméz népszerűsítéséért
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára köszöntőjében úgy fogalmazott: a méhek tevékenysége az egész mezőgazdaságot, az egész élelmiszer-előállítást befolyásolja. A fogyasztó egészsége és az agrárium számára is alapvető fontosságú az ágazat.
Ha nem lennének méhek, akkor minden hatodik élelmiszer eltűnne a boltok polcairól
– fűzte hozzá.
Hangsúlyozta, a legnagyobb segítséget a magyar fogyasztók jelenthetik a méhészeknek, hiszen az ő vásárlásaik révén nyílik piaci lehetőség a magyar méz értékesítésére.
Kiemelte, hogy egész Európában mézpiaci válság van, ennek oka az Európán kívülről érkező „mézszerű” termékek. Közölte, folyik a küzdelem az európai szabályozás módosításáért. Idén augusztusban Magyarországon olyan szabályozást indítottak el, amely szerint valamennyi származási országot fel kell tüntetni a mézek csomagolásán.
Feldman Zsolt ismertette, 2,8 milliárd forráskeretű méhészeti támogató program indult, melynek része a kártevők elleni védekezés és a szaktanácsadás is.
Kormányzati oldalról beporzási támogatással, valamint az Európai Unióban csak nálunk elindított méh állatjóléti támogatással bővítjük a hagyományos, más országokban is elérhető méhészeti támogatási rendszert a magyar méztermelés fenntartása érdekében
– közölte.
Az esemény sajtóközleménye szerint 2023-ban Magyarországon összesen 20 ezer méhész foglalkozik méztermeléssel, a méhcsaládok száma 1,2 millió. A méhsűrűség hazánkban a legmagasabb, 13 méhcsaládra tehető négyzetkilométerenként.
A megtermelt méz mennyisége évente 25 ezer tonna, a hazai mézfogyasztás átlagosan 1 kg/fő/év.
Magyarországon évente 10 000 tonna méz fogy, ebből 6000 tonna a közvetlen termelői értékesítés, 4000 tonnát az áruházláncok adnak el.
A kampány alatt november végéig televíziós és rádióspotokkal, valamint a közösségi média felületein ajánlják a napraforgómézet a vásárlók figyelmébe.