Kína a hátsó ajtón lopózott be, de máris a fejünkre nő

GettyImages-1777723922
2023.11.22. 10:57
Az elmúlt két évben annyit fejlődött a logisztika, hogy nem kell többé hosszú heteket várni a kínai webáruházas rendelésekre. Ennek megfelelően már nem csak kütyüket, apróságokat szerzünk be a Távol-Keletről, közben pedig az AliExpress és a Wish mint bejáratott platformok mellé szélsebesen zárkózik fel a Shein és a Temu. A hazai e-kereskedőknek nemcsak az ázsiai versenytársakkal kell felvenniük a kesztyűt, hanem a „magyarnak látszó” felületeken értékesítő cseh, lengyel, román cégekkel is.

„A megváltozott vásárlói prioritások és a külföldi piaci szereplők hangsúlyos jelenléte nehezíti a hazai kereskedők helyzetét” – mondta az Indexnek Madar Norbert, a GKID társalapítója és vezető tanácsadója, akihez a Black Friday, illetve a karácsonyi bevásárlási szezon apropóján fordultunk.

Arra számít, hogy a tavalyihoz hasonlóan várhatóan az idei negyedik negyedév növekedési dinamikája is hozza a 9-10 százalékot az e-kereskedelemben, de mindez reálértéken egész biztosan csökkenést jelent. A GKID felmérésében korábban részt vevő e-kereskedők viszont ennél valamivel optimistábbak: 10-12 százalékos forgalomnövekedésre számítanak átlagosan. Azt ugyanakkor nem sokan kockáztatták meg, hogy infláció feletti növekedést prognosztizáljanak.

Jelentős változás látható abban, hogy a vásárlók hol és mire költik el a pénzüket, ezt az átrendeződést egyre jobban érzik a kereskedők.

A szakember kifejtette, hogy a nagyobb, ismert, bejáratott webáruházak, marketplace-ek forgalma kevésbé esik vissza, a hangsúlyosabb jelenlét, az erőteljesebb marketing, a jobb szolgáltatás tehát megteszi a hatását, míg a kisebb, szolgáltatási színvonalban elmaradottabb online kiskereskedőknek nehezebb a mostani időszak. Hangsúlyozta: azok lesznek előnyben, akik hosszú ideje felépítették a vásárlók bizalmát, és minőségi, színvonalas kiszolgálással építettek vásárlói bázist. Bár az ár fontos tényező a piacon, emellett a választék (egy helyen több termék megvásárlása) és a megbízhatóság legalább annyira fontos.

Régiós riválisok és Kína

A „magyarnak látszó”, vagyis magyar nyelvű webáruházat működtető, forintban árazó e-kereskedők szerepe jelentős, és egyre nagyobb részt hasítanak ki a piacból például a ruházat, a cipő, a lakberendezés vagy a szépségápolás terén, ám a többségük mögött külföldi hátterű, jellemzően lengyel, cseh vagy román vállalatok állnak. A GKID vezető tanácsadója szerint mivel a vásárló a jó árat és a gyors házhoz szállítást megkapja ezeknél a kereskedőknél is, a valóban hazai piaci szereplők számára komoly nehézséget okozhat ez az elszívó hatás.

Emellett egyre inkább számottevő versenytársként jelennek meg a kínai webáruházak. Míg 2021 előtt többhetes szállítási idővel kellett számolni, és nagyrészt csak a kütyük, apróságok, kis értékű műszaki cikkek érkeztek a Távol-Keletről, főként az AliExpressről és a Wishről, most – köszönhetően a logisztika gyorsulásának, az európai raktárak felépülésének, valamint a Shein és a Temu belépésének – egyre többen, egyre többször és egyre több terméket rendelnek ezekből az áruházakból. Madar Norbert jelezte:

A Shein már Magyarországon is megvetette a lábát, érdemi konkurenciát támasztva a fast fashion kereskedőknek. A Temu még épp csak elindult Magyarországon, egyelőre kevesen ismerik. Nagy kérdés, mikor „csavarják fel” a potmétereket és indítanak nagyszabású kampányt, ahogyan tették azt tavaly az Egyesült Államokban is, meghódítva a piacot.

Jelzésértékű, hogy a Temu és a Shein az USA négy legtöbbet letöltött alkalmazása között volt 2023 első negyedévében.

Dübörög a használt cikkek piaca is

A szakértő azzal folytatta, hogy a használt cikkek kereskedelme is jelentős az árérzékeny piacon: a Vinted nemrégiben a magyar piacra belépett platformja jelentős forgalmat bonyolít, részben cross-border megoldással, amely szintén elszívó hatást jelenthet a magyarországi kereskedők forgalmára azzal, hogy alternatívát kínál a vásárlásra. Emellett lényeges szempont, hogy

erősödött a rendszeresen külföldön vásárlók bázisa a hagyományos kereskedelemben is, egyelőre a határ menti régiókban, melyek szintén hiányzó forintokat jelentenek a hazai szereplőknek.

Az idei Black Friday hivatalosan most péntekre, azaz november 24-re esik, de a szezon már november elején elindult, folyamatosan érkeznek a fekete pénteki, karácsonyi és más egyéb néven futó akciók, amelyek egy napig, egy éjszakára vagy akár több hétig is érvényesek. Az idei tapasztalatok is azt mutatják: csak kevés kereskedő ragaszkodik az egy napra koncentrálódó Black Fridayhez. Többféle stratégiát követhetnek a vásárlók: van, aki novemberben elkezdi a vásárlást, míg mások épp kivárnak. A kínai webáruházak akciós időszaka már a november 11-i Singles’ Dayjel elkezdődött, s onnantól kezdve Európán át Észak-Amerikáig mindenütt becsengettek a bevásárlási szezonban.

Nem könnyű akciózni

Az év végi vásárlási láz a turbulens gazdasági környezet ellenére menetrendszerű, ám a vevők most sokkal árérzékenyebbek, tudatosabbak, alaposabban utánanéznek egy-egy terméknek, mielőtt a kosarukba helyeznék. Éppen ezért felértékelődnek az akciók, a valós árleszállítások, ezekre hajlandóak várni is a fogyasztók. Madar Norbert ugyanakkor rávilágított:

az árazás, a promóciók terén nincs könnyű helyzetben a szakma: a tavaly májustól élő szabályozás szerint egy akció során a kedvezményt az azt megelőző legalább 30 napos időszak legalacsonyabb árához kell viszonyítani, és ezt az árat eredeti árként – áthúzva – fel is kell tüntetni.

Tehát ha november közepén a kereskedő akciózik egy adott termékkel, akkor a karácsony előtti vagy épp ünnepek utáni leárazásban már nem tudja a termék „normál” árát feltüntetni, és zsugorodik a vásárló által látott kedvezmény mértéke, csökkentve ezzel az ajánlat vonzerejét.

(Borítókép: Postai dolgozók Kínában 2023. november 12-én. Fotó: Costfoto / NurPhoto / Getty Images Hungary)