Szászi István: A magyar autóipar még mindig Európa Szilícium-völgye
További Gazdaság cikkek
Mint írtuk, a Parlamentben pénteken átadták a technológiai innováció, műszaki és mérnöki kutatómunka terén mutatott kiemelkedő teljesítményeket elismerő Gábor Dénes-díjakat. A díjazottak között volt Szászi István járműmérnök, aki a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria-régióban. Szászit az autóipar, a mobilitás és az elektronika területén megvalósuló innovatív ipari fejlesztési programok sikeres koordinálásáért, valamint a hazai mérnökképzés és tehetségtámogatási modernizációért tett személyes erőfeszítéseiért, egyetemi ipari együttműködésekért díjazták.
„Ma az autóiparban egy transzformáció folyik. Ez pedig nem más, mint az elektromos hajtásláncok, valamint az új technológiák megjelenése, mint például a mesterséges intelligencia” – mondta Szászi István, a Bosch csoport friss Gábor Dénes-díjas vezetője az Economxnak adott interjújában.
Szászi István többek között arról beszélt, hogy:
- Ahhoz, hogy a Bosch az innovációs képességét megtartsa hosszú távon, és fenntartható legyen, szükséges bevonnia az egyetemeket – nem csak az alapkutatásba, hanem az alkalmazott kutatásba is.
- „Amikor mi mint nagyvállalat együttműködünk a felsőoktatási intézményekkel, akkor a legfőbb célunk az, hogy olyan segítséget nyújtsunk nekik, amelynek révén megismertetjük őket azzal, hogy ma melyek az aktuális problémák, amelyeket érdemes kutatni, amikbe érdemes innoválni”.
- Az ELTE-n mesterségesintelligencia-tanszéket hoztak létre, amely az első ilyen ipari tanszék Magyarországon.
- „Az egyes tanszékeken a hallgatókat inspiráló kollaboratív tereket alakítunk ki, és a hallgatók számára megvilágítjuk azt, hogyan gondolkodunk egy-egy problémáról”.
- Szerinte a magyar autóipar nem „egy összeszerelő üzem”, hanem a legnagyobb hozzáadott értéket megteremtő gyárak összessége.
- „Olyan gyártási folyamatokat valósítanak meg magyar kreatív mérnökök, kollégák, gyártással foglalkozó szakemberek ezekben a gyárakban, ahol a legnagyobb az innovációs fok”.
- A Boschon belül globálisan három telephely foglalkozik önvezetéssel, köztük a szilícium-völgyi német központ, valamint a magyarországi telephely.
- Szerinte jelenleg négy autóipari megatrend van: az első az önvezetés, a második az elektromobilitás, elektromos autózás, a harmadik a hálózatba kapcsolás, és végül a személyre szabott termékek és autózás.
- Magyarország az önvezetésben és elektromobilitásban a legerősebb.
- Szerinte fontos az akkumulátorgyártás, mert a jelenlegi szabályozás szerint 2035-től az Európai Unióban nem lehet majd forgalomba helyezni belső égésű motorral rendelkező autókat.
- Az orosz–ukrán háború gazdasági hozadéka, hogy az értékteremtési és beszállítói lánc elkezdett akadozni, töredezni, és hiány alakult ki, majd elkezdtek drágulni az alapanyagok, a logisztikai költségek és ez inflációhoz vezetett.
- A gazdasági érdek az, hogy a háború minél előbb véget érjen.
- „Ma az autóiparban egy transzformáció folyik. Ez pedig nem más, mint az elektromos hajtásláncok, valamint az új technológiák megjelenése, mint például a mesterséges intelligencia. Ez egy kihívás az ipari cégek számára, hogyan kell egyébként az erőforrásainkat allokálni ezekben az innovációkban, hol és mivel kell hozzájárulnunk”.
- Szerinte nem kell tartani a mesterséges intelligenciától, sőt, brutális lehetőségeket lát benne.
- Ma az elektronikai komponenseket 15 évre, nyolcezer üzemórára és háromszázezer kilométerre tervezik.
- A Gábor Dénes-díj számára egy megerősítés, egyfajta külső visszajelzés, hogy az út, amelyen járnak, az jó, és hogy azon tovább kell menni.
(Borítókép: Szászi István a Bosch csoport magyarországi és az adriai régiójának vezetője beszédet mond a Bosch Rexroth innovációs élményközpont ünnepélyes átadásán 2023. június 28-án. Fotó: Kovács Tamás / MTI)