- Gazdaság
- autó
- autóvásárálás
- autós közlekedés
- autobest
- szavazás
- európa
- byd
- magyarország
- catl
- akkumulátorgyár
Megszavazták: ez az autó lesz a legjobb vétel Európában 2024-ben
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody’s
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
Az AUTOBEST-díjat még 2001-ben alapították. A szakújságírók több szempontot (ár, sokoldalúság, formatervezés, új technológiák használata, szervizhálózat minősége, pótalkatrészek beszerezhetősége stb.) figyelembe véve hoznak döntést arról, hogy mely autót lehet ár/érték arányban a leginkább érdemes megvásárolni Európában az elkövetkező egy évben.
A díj honlapján nemrég azt közölték, hogy a zsűri szerint
a kínai elektromos autómárka, a BYD Dolphin nevű autója lesz a 2024-es év legjobb vétele.
A szavazáson a Dolphin 20 057 pontot zsebelt be a 31 szakújságíróból álló zsűritől. A második helyre (344 pont lemaradással) a Hyundai Kona futott be, a harmadik helyre pedig a Jeep Avenger érkezett. Rajtuk kívül még a FIAT 600 is bekerült a verseny döntőjébe.
2024
— BYD Europe (@BYD_Europe) December 15, 2023
BYD DOLPHIN wins AUTOBEST Best Buy Car of Europe 2024 after unanimous vote by 31 journalists.
#BYD #BYDDOLPHIN #Autobest #CarOfEurope2024 pic.twitter.com/wtDmoA1Jue
Az AUTOBEST részletes tájékoztatása szerint a szervezet alapítója és elnöke, Dan Vardie azt mondta, hogy az idei volt az egyik legszorosabb verseny. Állítása szerint a döntőbe került márkák egymáshoz képest nagyon eltérőek, de az összes „kiváló terméknek” mondható, és a zsűri alaposan tesztelte őket, mielőtt döntést hozott.
Vardie azt is megjegyezte, hogy
a díj történetében első alkalommal nyert egy kínai márka.
Kitért arra is, hogy a BYD vezető cégnek számít az elektromosautó-iparban, a Dolphin pedig a világ egyik legnagyobb mennyiségben eladott elektromos autója, benne van a top 5-ben, és eddig Európában is nagyon jól teljesített. Véleménye szerint a BYD győzelme annak a bizonyítéka, hogy ma az autópiacon egyre inkább eltűnnek a határok, és egyre globálisabbá válik ez az iparág.
A győztes jármű végső tesztjét még november végén tartották az ausztriai Teesdorfban, az eseményen 30 ország képviseltette magát egy-egy zsűritaggal (egyedül Oroszország és Ukrajna nem jelent meg: előbbiek tagságát felfüggesztették – így a szavazáson sem vettek részt –, az utóbbiak képviselője pedig nem tudja elhagyni az országát a háború miatt).
Magyarországon is autógyárat telepíthet a győztes márka
Már hónapok óta érkeznek sajtóhírek arról, hogy a BYD egy nagy beruházásra készül Magyarországon. Legutóbb a német Frankfurter Allgemeine Zeitung birtokába jutottak olyan információk, amelyek szerint Szegeden építhetnek fel egy nagy autógyárat.
Ha valóban megépítik a létesítményt, akkor (szűk értelemben véve) ez lehet a BYD első európai autógyára. A cég egyébként ettől függetlenül már jelen van Magyarországon: van egy üzemük Komáromban, de ott kizárólag elektromos buszok gyártása zajlik, Fóton pedig 10 milliárd forintért építenek egy akkumulátor-összeszerelő üzemet.
Egy Magyarországra települő akkugyárat is díjazott az AUTOBEST
Az AUTOBEST egyébiránt a legjobb vétel mellett több másik kategóriában is díjakat osztott ki, többek közt például aszerint, hogy melyik járműnek volt a legjobb a tervezése, vagy melyik működik a leginkább gazdaságosan:
- A sportautósok díját idén David Richards egykori brit ralivilágbajnok kapta, aki 40 évvel ezelőtt hozta létre autófejlesztő vállalatát, és több Formula–1-es istállónál, valamint számos nemzetközi autós szervezetnél is vezető szerepet töltött be az utóbbi évtizedekben.
- A technológiai újításokért kiosztott TECHNOBEST díjat a kínai CATL akkumulátorgyár – amely 3000 milliárd forint összértékben telepít egy nagy akkugyárat Debrecenbe is – kapta a Shenxing nevű akkumulátoráért, amelyet forradalminak neveznek a közleményben. Mint írták, ezzel az akkuval 10 percnyi töltés után 400 kilométeres távolságot lehet megtenni, ezáltal az elektromos autók egyik legnagyobb problémáját segít megoldani, és várhatóan „megnyitja az utat a szupergyorsan töltődő” elektromos autók előtt, illetve általánosságban véve az akkumulátoripar továbbfejlesztéséhez is hozzájárulhat.
- A SMARTBEST 2024-es díjat a brit Lotus nyerte a Hyper OS nevű informatikai eszközéért, amelynek köszönhetően egy rendkívül erős számítógépes rendszert lehet beszerelni az autókba, és várhatóan a következő években további fejlesztéseket alapozhat meg (érdekesség, hogy az AUTOBEST történetében most először nyert el a brit luxusmárka valamilyen díjat).
- Az ECOBEST 2024-es díjat a Citroën e-C3 típusú autója nyerte, amely „meghatározó szereplő” lehet az európai elektromosautó-piacon. A közleményben azt írták, hogy az autóhoz a legtöbb ország 25 ezer euró (kb. 9,5 millió forint) alatti áron lehet hozzájutni, és ehhez képest nagyon divatos, jól felszerelt, kényelmes és biztonságos márkáról van szó. A zsűri szerint ez egy széles körben elérhető autó lesz, amelyet ráadásul Európában fognak gyártani a Citroën márkát is tulajdonló Stellantis, ami bizonyítja azt, hogy a kontinens is képes az elektromos autókat költséghatékony gyártására.
- A SAFETYBEST 2024-es díjat a német Continental kapta egy egyszerű, de sajátos fényvisszaverő dzsekiért, amelyet az autók szenzoros rendszere is könnyebben tud észlelni, növelve ezzel például a kerékpárosok biztonságát is.
(Borítókép: BYD Dolphin. Fotó: Getty Images)