Futárra várni lejárt lemez, nem véletlenül hasítanak a csomagautomaták
További Gazdaság cikkek
Az online vásárlások számának növekedésével a csomagkezelési preferenciák is átalakulnak. Annak ellenére, hogy a csomagok túlnyomó többségét még mindig házhoz szállítással kérik, az átadópontok – a csomagautomaták és a csomagpontok – szerepe egyre inkább kulcsfontosságúvá válik az e-kereskedelem és a csomaglogisztika területén. Ezek a pontok ugyanis olyan rugalmasságot teremtenek a csomagkezelésben, amelynek köszönhetően a csomagfeladás és -átvétel mind időben, mind pedig helyben személyre szabhatóvá válik, mindenki megtalálja a neki leginkább megfelelő megoldást.
Nem porosodnak sokáig a csomagok
Az átadópontok népszerűségét hűen tükrözi, hogy a GLS Hungary adatai szerint idén a futárok már minden ötödik csomagot GLS-automatába vagy csomagpontba szállítottak. Ezek jelentős részét, 69 százalékát már a kézbesítés napján, 20 százalékát pedig másnap átvették a címzettek, tehát előszeretettel éltek a pontok által nyújtott rugalmassággal. Érdekesség továbbá, hogy az automatákba háromszor annyi csomag érkezett idén, mint a csomagpontokba, aminek egyik kulcsa az lehet, hogy a csomagautomaták döntő többsége 0–24-ben elérhető, így azok igénybevételével még inkább személyre szabottá válik a csomagkezelés. Fontos megjegyezni, hogy a vizsgált időszakba nem számít bele a Black Friday és az ünnepeket megelőző kiemelt időszak, így ezek az adatok általánosan mutatják meg a kézbesítési preferenciákat.
A GLS Hungary idén mintegy 300 automata kapacitását bővítette, valamint további 500 új eszközt helyezett üzembe. Ennek eredményeként a szolgáltató országszerte több mint 500 településen, immár 2500 átadópontot – 1068 csomagpontot és 1432 automatát – üzemeltet.
Ez a folyamatos fejlesztés lehetővé teszi, hogy a cég a klasszikus házhoz szállítás mellett a rugalmasabb csomagkezelési igényeknek is megfelelve, hatékonyan szolgálja ki az ügyfeleket az ország egész területén.
Hárman fejlesztenek érdemben
Legutóbb október közepén néztünk szét a piacon, amikor bejelentette az 500. MPL-csomagautomata átadását a Magyar Posta, amelynek számos dinamikusan fejlődő versenytárssal kell szembenéznie, élen a Foxposttal és a GLS-szel. Akkor azt láttuk, hogy összesen mintegy 4500 csomagautomata üzemel, aminek a harmadát ráadásul az elmúlt egy évben telepítették. A Posta, a Foxpost és a GLS hármasán túl aktív még a piacon a Packeta, az eMAG és az Alza, de utóbbi kettő láthatóan nem fejleszti tovább a hálózatát. A további számottevő csomaglogisztikai szolgáltatók közül nincs és nem is volt csomagautomatája a DPD-nek, az Express One-nak, illetve a Sprinternek.
Balczó Barnabás, a Magyar Posta vezérigazgatója még az ősszel további 150 csomagautomata telepítését előlegezte meg. Jelenleg az MPL csomagautomatái egyenlő arányban oszlanak meg a főváros, az agglomerációs települések, illetve vidéki nagyvárosok között. A társaság a könnyű megközelíthetőséget célul tűzve üzletek, benzinkutak és tömegközlekedési csomópontok közelében telepíti csomagautomatáit, de bevásárlóközpontok és gyártóegységek közvetlen közelébe is kerültek berendezések.
(Borítókép: GLS Hungary)