Kiverte a biztosítékot a horvátoknál az Indexen megjelent Hernádi Zsolt-interjú
További Gazdaság cikkek
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
- Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
- Rendeletmódosítással változtatna a kormány a személyi okmányok kiállításán
„A Janaf a leghatározottabban visszautasítja Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatójának a szállítási díjak mértékével kapcsolatos állításait” – olvasható a vállalat közleményében. Leszögezték:
a tranzitdíjak számításánál ellenőrzött módszertant alkalmaznak, amely minden felhasználót egyenlő bánásmódban részesít.
A Janaf közleménye az Indexen január másodikán megjelent interjúra reagál, melyben Hernádi Zsolt úgy fogalmazott, hogy „a horvát szállítási költség még mindig a négyszerese a méltányos piaci árnak. Horvát partnereink egyszerűen visszaélnek a kiszolgáltatott helyzetünkkel, és ezzel nemcsak Magyarországnak, hanem Szlovákiának és Csehországnak is megnehezítik a helyzetét”.
Nem igazán érthető a meglepődés
A csütörtöki közleményben hangsúlyozták, a Janaf és a Mol régóta fennálló partneri viszonyt ápol, „a Janaf biztonságos és megbízható partner, amely hozzájárul Magyarország és Szlovákia stabil olajellátásához”. Majd hozzátették, a csővezetékben meglévő részesedéseik alapján kötik az ügyleteket, nem pedig a jogi személyek szerint.
A horvátok közleményében igazából az a váratlan, hogy meglepődtek a kijelentéseken.
Hiszen korábban már a magyar kormány tagjai is alátámasztották az elnök-vezérigazgató szavait: Nagy Márton korábban úgy fogalmazott, a Mol a piaci átlag három–ötszörösét kénytelen kifizetni a szállításért az ukrán és horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növelése miatt. Az emelésről a nemzetgazdasági miniszternek azért kellett megszólalnia, mert szerinte ez már befolyásolta az inflációs adatokat is – a horvátok akkor semmilyen válasszal nem szolgáltak.
Ráadásul az Index piaci információi szerint a Janaf a Baku–Tbiliszi–Ceyhan (BTC-) vezetéken felszámított referencia-díj négyszeresét kéri el a szállításért cserébe, amit egyébként megtehet, hiszen a szankciós politika értelmében a Mol-csoportnak (különösen az exportra szakosodott SLOVNAFT finomítónak) növelnie kellett az alternatív kőolaj bedolgozási arányát, és ehhez az Adria-vezetéket kell használnia. (A BTC-vezeték a Kaszpi-tenger tengeri olajmezőiről szállít nyersolajat a török partokig.)
Hernádi Zsolt kommunikációja végig transzparens volt, számos fórumon jelezte aggályait, ahogy maga az olajvállalat is.
Már tavaly áprilisban napvilágot láttak azok a piaci információk, amelyek szerint a Janaf az Adria-vezetéken keresztül történő tranzitdíjakat a Baku–Tbiliszi–Ceyhan vezetéken felszámított referenciadíj négyszeresére akarja emelni – ahogy arról akkor nemcsak az Index, hanem a Portfolio is beszámolt. A Mol számos fórumon jelezte: igazságtalannak tartja a történelmi kiszolgáltatottsággal való visszaélést.
(Borítókép: Hernádi Zsolt 2023. október 17-én. Fotó: Kovács Tamás / MTI)