Gyorsulhat a globális infláció, ha nem lesz rend a Vörös-tengeren
További Gazdaság cikkek
- Az influenszerek is rajta vannak az új hatóság radarján
- Nincs mese, hiába jó minőségű a magyar élelmiszer, olcsóbbá kell tenni
- Megszavazta a parlament, óriási változások lesznek az adózásban
- Bejelentést tett a kormány, nagyon fontos változások jönnek a SZÉP-kártyáknál
- Nagy Márton új szövetséget ajánl a gazdasági növekedéshez
Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics pénteken ismertetett tanulmánya szerint a cég alapeseti előrejelzési forgatókönyve azt valószínűsíti, hogy a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadások viszonylag rövid ideig tartó fennakadást okoznak a Vörös-tenger hajóforgalmában, és a tengeri szállítás hirtelen megugrott költségei is visszatérnek a korábbi szintekre – írja az MTI.
A ház modellszámításai azonban azt mutatják, hogy ha a Vörös-tenger hajózási útvonalait esetleg több hónapra le kell zárni, és emiatt a tengeri szállítmányozás költségei az egy hónappal ezelőtti díjszabásokat 90 százalékkal meghaladó, jelenlegi szinteken maradnak, az tizenkét havi távlatban 0,6 százalékponttal gyorsíthatja a világgazdasági szintű inflációt.
A Vörös-tenger hajózási útvonalain fennakadások alakulhatnak ki
Az Oxford Economics jelenlegi alapeseti – vagyis a vörös-tengeri kereskedelmi hajózás tartós fennakadásával nem számoló – előrejelzése szerint az éves összevetésű globális infláció az idei első negyedévre várható 4,9 százalékról 2025 első negyedévéig 3,4 százalékra lassul, vagyis már nem sokkal haladná meg a koronavírus-világjárvány előtti öt év 2,9 százalékos éves átlagát.
A ház londoni elemzői hangsúlyozzák, hogy
a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka.
A cég tanulmánya kiemeli azt is, hogy egy teherhajó óránként 16,5 csomós (30,6 kilométer/óra) tipikus átlagsebességgel haladva 25 és fél nap alatt ér Tajvanról Hollandiába a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül, ha azonban ugyanennek a hajónak a Jóreménység fokát érintve meg kell kerülnie Afrikát, a menetidő 34 napra növekszik.
A kilenc nap késedelem egyetlen út esetében „nem hangzik túlságosan drámaian”, a halmozott hatás a forgalom egészét tekintve azonban már jelentős: a Vörös-tenger lezárása az iparági adatokra alapozott számítások szerint a globális tengeri szállítási kapacitás 20 százalékos szűkülését okozná – áll az Oxford Economics pénteken bemutatott hatástanulmányában.
Próbálják rendre utasítani a húszi lázadókat
A Gázai övezetet uraló Hamász iszlamista terrorszervezet ellen indított izraeli hadműveletek kezdete óta az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók számos támadást intéztek a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajók ellen.
Az izraeli hadműveletek előzményeként a Hamász október 7-én összehangolt terrortámadást hajtott végre Izrael déli térségében. A támadásban 1200 ember meghalt, több mint háromezer megsérült, és a terrorszervezet Gázába hurcolt 240 túszt, akik közül sokan még mindig fogságban vannak.
Tizenkét – zömmel nyugati – tengeri hatalom, köztük Nagy-Britannia és az Egyesült Államok e héten kiadott közös közleményében arra figyelmeztette a húszikat, hogy „következményekkel” kell számolniuk, ha nem hagynak fel a vörös-tengeri hajózás elleni támadásokkal.
A Maersk dán tengeri fuvarozó vállalat flottája inkább megkerüli Afrikát
A Maersk dán tengeri fuvarozó vállalat pénteken bejelentette, hogy Afrikát megkerülve halad a flottája, elkerülendő a Vörös-tengert. Itt ugyanis felfüggesztett minden áthaladást a nemzetközi kereskedelmi hajókra támadó jemeni húszi lázadók miatt. A vállalat a döntését azzal indokolta, hogy a rendelkezésre álló értesülések szerint továbbra is igen magas a biztonsági kockázat a Vörös-tengeren. Afrika megkerülése a Jóreménység fokánál átlagosan 10–20 nappal hosszabbítja meg az Ázsia és Európa közötti hajóutat, a költségeket pedig 400 dollárral növeli meg.
November 18. óta 25, a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben haladó kereskedelmi hajóra támadtak rá.