Lecsapott az Isha vihar, Putyin csodafegyvere elpárolgott

GettyImages-1770881898
2024.01.23. 16:38
A gázárak csökkenése az európai földgázfogyasztás 20 százalék körüli visszaesésének és a növekvő LNG-kínálatnak tudható be, a mostani árszint többé-kevésbé fenntarthatónak tűnik, főleg a bőséges és növekvő kínálatnak köszönhetően – írta legfrissebb értékelésében az Erste-csoport regionális olaj- és gázelemzője, aki emlékeztetett, hogy az amerikai vállalatok a tervek szerint 2027-ig megduplázzák a mostani LNG-kapacitásukat, így bőven juthat termék a felvevőpiacokra. Az orosz elnök egyre kevésbé tudja majd zsarolni Európát.

Az európai gázárak csökkenése olyan mértékű, hogy lassan visszatérünk a 2010 és 2019 közötti időszak jellemző árszintjére – így kezdte legfrissebb elemzését Pletser Tamás, az Erste-csoport regionális olaj- és gázszakértője, aki külön felhívta arra is figyelmet, hogy a mostani európai gázár alig 1-2 euróval van a békebeli sáv felett.

„Európa visszatért a békebeli árakhoz nagyarányú orosz vezetékesföldgáz-vásárlás nélkül. 2020 előtt a vezetékes orosz földgáz európiai piaci részesedése 40 százalék körül volt, ezt 2023-ra 6-7 százalékra redukálta a kontinens. Igaz, közben az importált LNG aránya 40 százalék körüli szintre ugrott fel.” Elemzésében azt is kiemelte, hogy 

AZ OROSZ VEZETÉKESGÁZ-FÜGGÉS FELCSERÉLŐDÖTT A TENGERI CSEPPFOLYÓS IMPORTFÜGGÉSRE.

Szerinte ez annyiban mindenképpen szerencsésebb, hogy nem egy vevőtől, az orosz Gazpromtól vásárol Európa, hanem tucatnyi különböző országból vagy éppen multinacionális vállalatoktól. Tehát nem egyetlen szereplő jóakaratától függ az ellátás biztonsága.

Amerika duplázott

Pletser Tamás arra is kitért, hogy a gázárak csökkenése az európai földgázfogyasztás 20 százalék körüli visszaesésének és a növekvő LNG-kínálatnak tudható be. Szerinte jó hír, hogy ez a mostani árszint többé-kevésbé fenntarthatónak tűnik, főleg a bőséges és növekvő kínálatnak köszönhetően.

Az észak-amerikai vállalatok a tervek szerint 2027-ig több mint megduplázzák a mostani LNG-kapacitásukat, így bőven juthat termék a felvevőpiacokra. Európa és Németország gazdasági bajainak fő forrása ezért véleményem szerint egyre kevésbe az energia költsége, sokkal inkább belső strukturális gondok, melyek a kontinens gazdasági stagnálását okozzák.

Végezetül arra is kitért, hogy Németországban elsősorban a munkaerő elégtelenségét, a gyenge képzettséget, a bürokráciát és a nem átgondolt szabályozást említik a szakértők. Ugyanakkor gond van az infrastruktúrával, a bevándorlók integrálásával és a digitalizációval is. „Jó hír, hogy Németországban egyre többet beszélnek a kérdésről, így reméljük, végre hozzákezdenek az ország racionális alapon történő átalakításához.”

Hétfőn az Index arra is felhívta a figyelmet, hogy a múlt heti 11 százalékos esést követően napközben tovább csökkent az európai gázár. Hiszen a TotalEnergies bejelentette, hogy a dániai földgázmezőn újraindítják a kitermelést, ennek hatására hétfő reggel ismét esett a nyersanyag ára. A TTF holland gáztőzsdén a legközelebbi, februári határidős jegyzésében 1 megawattóra 27,10 eurón állt röviddel 13 óra előtt, 4,67 százalékkal alacsonyabban pénteki záróértékénél. A gázár alakulására további hatással van, hogy a következő napokban enyhül az idő Európában,

MIKÖZBEN TOVÁBBRA IS MAGASAK A GÁZTARTALÉKOK ÉS NŐ A SZÉLENERGIA-TERMELÉS A NAGY LÉGMOZGÁST KIVÁLTÓ ISHA VIHAR HATÁSÁRA

– a folyamatosan csökkenő keresletre Pletser Tamás is utalt. Január 20-án a gáztárolási szint az Európai Unióban átlagosan 75 százalék volt, Németországban 78,2 százalék, Olaszországban 71,5 százalék, Franciaországban pedig 65,7 százalék, miközben gyenge a kereslet – áll a 26 ország 70 földgáz-infrastruktúrát (gázvezeték, gáztározó és cseppfolyósföldgáz-terminál) üzemeltető vállalatát képviselő Európai Földgáz-infrastruktúra Szövetség (GIE) jelentésében.

Szakértők szerint ha csak nem következik be valami rendkívüli, Európa úgy lép a tavaszba, hogy földalatti gáztároló-kapacitásának több mint fele még rendelkezésre áll, ami jóval meghaladja az elmúlt tíz év 35 százalékos átlagát – tette hozzá még korábban az MTI.

(Borítókép: A Marmara Ereglisi tengeri LNG-terminál Isztambulban, Törökországban 2023. október 25-én. Fotó: Muhammed Enes Yildirim / Anadolu / Getty Images Hungary)