Miért drágul megint az üzemanyag Magyarországon, és mi várható a következő hetekben?
További Gazdaság cikkek
- Mélyen a zsebükbe nyúlhatnak az autósok, ha erre nem figyelenek oda
- A fellendülés és a drágulás kapujában – mindenki a kormány gombnyomására vár
- Valóra vált Nagy Márton álma, de nem Magyarországon
- Ideiglenes gyártási szünet jön a Hell energiaital-gyárában
- Belenyúlt a kormány a nyugdíj-megtakarításokba, berobbant az ingatlanpiac
„A kőolaj dollárban árazódik, tehát a dollár–euró árfolyam hatással tud lenn az euróelszámolású országok árszintjére. Egy biztos, ahol nemzeti valutát használnak, ott ez egy sokkal jelentősebb kockázat” – mondta Grád Ottó az ATV Híradónak.
A szakember kifejtette, hogy az üzemanyag árának meghatározásában a kitermelési és finomítási, továbbá a szállítási költségek, a kereskedő nyeresége és a különböző adók is közrejátszanak. Hozzátette, hogy az ár változásában „sok spekulatív ügylet” is közrejátszik, „hiszen a fizikai mennyiségek többszöröse megfordult a tőzsdei kötésekben”.
Jó hír, hogy Grád Ottó a következő hetekben nem számít további jelentősebb árváltozásra – kivéve, ha a fegyveres konfliktusok tovább eszkalálódnak.
Az Indexen írtunk róla, hogy péntektől a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is emelkedik. A benziné 5, míg a gázolaj beszerzési ára bruttó 6 forinttal lesz magasabb literenként. Így a hét második felében az üzemanyag-átlagárak az alábbiak szerint alakulnak:
- 95-ös benzin: 590 forint/liter,
- gázolaj: 625 forint/liter.
Ezt megelőzően az üzemanyagárak szerdán emelkedtek legutóbb Magyarországon.
A jövedékiadó-emelés második üteme múlt hét hétfőn lépett életbe, így január 15-től 21 forinttal nőttek az üzemanyagárak. Ugyanakkor korábban arról is beszámoltunk, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) közzétette a tagvállalatainak tavalyi összesített üzemanyag-forgalmát, amiből kiderül, hogy az előző évben összességében csökkent a megvásárolt üzemanyag mennyisége.