- Gazdaság
- benzin
- üzemanyagár
- benzinkút
- infláció
- áremelkedés
- konfliktus
- mol
- irán
- makronóm intézet
- santo martin
Ha valóra válik a horrorforgatókönyv, ezerforintos benzinár jöhet

További Gazdaság cikkek
-
Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged
- Hatalmas a lakók felháborodása, a polgármester most nyugtat: nem lesz munkásszálló, és a fákat is visszaültetnék
- Nem sértett jogszabályt Magyarország, amikor a spanyol szélsőjobb támogatásával beleszállt az ország szuverenitásába
- Reagált a tárca arra, lesznek-e tájékoztatók a boltokban az árrésstopról
- Leállásra figyelmeztet az OTP, nem lehet majd pénzt felvenni, kártyával fizetni és utalni sem
Az egyre jobban kiszélesedő közel-keleti konfliktus részeként az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók támadásai szinte ellehetetlenítik a vörös-tengeri kereskedelmi hajózást, zavart okozva egy teljes kontinens ellátási láncaiban.
Az igazi veszélyt azonban az jelenti, ha a válság továbbterjed a tengeri olajkereskedelem 30 százalékát átengedő Hormuzi-szorosra
Hernádi Zsolt: A gazdasági racionalitást nem szabad alárendelni a politikai cselekvésnek
A Mol elnök-vezérigazgatója szerint az extraadók olyanok, mint a kábítószerek; nehéz tőlük szabadulni.
– jelezte Santo Martin, a Makronóm Intézet vezető elemzője. Korábban az Indexnek adott interjúban Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy valószínűleg jelentős árcsökkenés nem várható az üzemanyagoknál, sőt az árak alakulására döntő hatással vannak külső tényezők: ilyenek a szemünk előtt zajló háborúk, amelyek sora könnyen lehet, hogy további konfliktusokkal bővül.
Napjainkban sajnos a konfliktusok megoldására egyre gyakrabban nem békés megoldást keresnek a felek. És ezeknek hatása van az árakra. Hogy egy aktuálisan fenyegető esetet említsünk, egy közel-keleti front megnyitása akár 15 százalékos áremelést is eredményezhet a hazai piacon. Ez a szám ugyanakkor spekulatív, a válságok súlyától és konkrét jellegétől függően sokkal nagyobb árrobbanás is lehet. Ha újabb front nyílik a térségében, és a globális olaj- és gázkereskedelem Széll Kálmán terét, a Hormuzi-szorost lezárják, ahol a teljes kőolajpiac 20 százaléka halad át, akkor akár 70-80 százalékos áremelkedéssel is lehet számolni. Az ökölszabály szerint 1 százalékos termeléskiesés a világpiacon rövid távon 10 százalékos áremelkedést indukálhat
– fejtette ki lapunknak a Mol első embere. Az Economx hasábjain hazai meghatározó geopolitikai szakértőket kérdeztünk erről, akik rávilágítottak, hogy Hernádi érvelése helytálló, azonban a legrosszabb forgatókönyvre, a Hormuzi-szoros lezárására csekély az esély. Amennyiben ez megtörténik, úgy
a literenkénti ezerforintos benzin is benne van a pakliban a magyar kutakon, azonban ez a legrosszabb és legkevésbé valószínű forgatókönyv.
Santo Martin csatlakozott a megállapításhoz, szerinte is a Hormuzi-szoros esetleges lezárása jelenthetné az igazán nagy problémát: ebben az esetben az olajárak már rövid távon is 20 százalékkal, 2-4 hónap alatt pedig akár 60-80 százalékkal is emelkednének. A többi elemzővel párhuzamosan hangsúlyozta, hogy erre a forgatókönyvre jelenleg nem számít. Körvonalazódnak azonban reálisabb, az árakat a Hormuzi-szoros lezárásához képest kisebb mértékben növelő kockázatok, amit a Makronóm Intézet szakértőjével részletesen megvizsgáltunk.
Egyre nagyobb a nyomás a világkereskedelem fojtópontjain
A tengeri szállítmányozás zavarai a világgazdaság egészére kihatnak. A világon 9 elsődleges fojtópont van, amely kritikus jelentőségű, mivel ezek lezárása, eltorlaszolása esetén nincs más életképes és célszerű alternatív útvonal – jelezte lapunknak Santo Martin. A szakértő ábrán is szemléltette ezeket a fojtópontokat:

Amennyiben ezek a szakaszok elzáródnak, a teljes útvonal járhatatlanná válik, így a fojtópontot felügyelő szereplő a világkereskedelem jelentős részét tudja befolyásolni. A 9 legfontosabb fojtópont közül 5 – Boszporusz, Hormuzi-, Malaka-, Szuezi- és a Báb el-Mandeb-szoros – geopolitikailag instabil területeken található, figyelmeztet a Makronóm Intézet elemzője.
Magyarországot sem kíméli a fojtópontok elzáródása
A Makronóm Intézet szakértőjét arról is kérdeztük, hogy Európára és Magyarországra milyen hatással lehet a fojtópontok bizonytalansága, és milyen stratégiák, alternatív útvonalak jöhetnek számításba.
A hatások közvetlenül is érezhetők: a Tesla berlini és a Volvo genti gyára is ideiglenes leállást jelentett be a meghosszabbodott szállítási menetidő miatti alkatrészhiányra hivatkozva. Az ellátási hiányban ugyanígy érintett az esztergomi Suzuki-gyár, ahol egyes modellek gyártását a január 15. és 21. közötti héten szüneteltették
– világított rá lapunknak Santo Martin. A szakértő hozzáfűzte, hogy a támadások óta jelentősen megugrottak a biztosítási és szállítási költségek, utóbbi főként az Afrikát megkerülő, jóval hosszabb alternatív útvonal miatt: a 40 lábas konténerekben Ázsiából Észak-Európába történő áruszállítás azonnali, „spot” ára már meghaladja a 4 ezer dollárt, ami 173 százalékos ugrás a december közepén kezdődött elterelésekhez képest. A Shell és a BP olajipari óriásvállalat is megerősítette, hogy tartályhajóik elkerülik a Vörös-tengert, amelynek kapcsán a Shell vezérigazgatója rövid távon legalább 5-10 százalékos „árkihatást” – ebben az esetben áremelkedést – prognosztizál.
Ugyanis a Vörös-tengeren húzódik a legfontosabb tengeri útvonal Európa és Ázsia között, mivel Ázsiával és a Közel-Kelettel folytatott európai kereskedelem mintegy 40 százaléka ezeken a vizeken halad át. Mindemellett a Szuezi- és Bab-el-Mandeb-szorosok globálisan is stratégiai fontosságúak, mert ezeken keresztül halad át a világ tengeri kereskedelmének közel 15 százaléka, ezen belül:
- a világ-gabonakereskedelem 8 százaléka,
- a tengeri kereskedelemben forgalmazott kőolaj 12 százaléka
- és a világ cseppfolyósított földgáz-kereskedelmének 8 százaléka itt halad át.
Az útvonal kiesése a teljes globális kereskedelemben is érződik, ami az IfW Kiel adatai szerint 2023 decemberében 1,3 százalékkal csökkent az előző hónaphoz képest. Tekintettel az útvonal sajátosságaira, nem meglepő módon ez az Európai Uniót sújtotta a legerősebben, ahol az export 2 százalékkal, az import pedig 3,1 százalékkal esett vissza.
A világ legnagyobb hajózási vállalatainak többsége már átirányította hajóit az Afrika déli csücskénél lévő Jóreménység-fok felé, ami késlelteti a szállítási határidőket, és további 3000-3500 tengeri mérfölddel (6000 kilométerrel) hosszabbítja meg az útvonalat. Ha a Vörös-tengeren tapasztalható problémák továbbra is fennállnak, és a konténerszállító hajóknak továbbra is Afrikában kell megkerülniük az útvonalat, annak inflációnövelő hatásai is lehetnek – jelezte a szakértő.
A húszik folytatják a támadásokat
Első nyugati lépésként az Egyesült Államok a múlt hónapban bejelentette, hogy más országokkal együtt a Vörös-tengeren fog járőrözni egy új, Prosperity Guardian hadműveletnek nevezett misszió keretében. Az amerikai művelet megosztotta a véleményeket az EU-ban: Hollandia, Görögország és Dánia például csatlakozott, míg Franciaország, Olaszország és Spanyolország elutasította a csatlakozást. Az amerikai és brit erők január 12-én kezdték meg a húszi fegyverraktárak és drónindító állomások elleni precíziós csapásokat, eddig azonban áttörő sikereket nem értek el, a húszik pedig jelezték, hogy folytatják a támadássorozatot.
A tengeri kereskedelem helyreállítása érdekében az EU most új tengeri missziót készít elő, hogy megvédje a hajókat – és velük együtt a blokk kereskedelmi érdekeit – ebben a stratégiailag létfontosságú térségben
– jelezte lapunknak Santo Martin, megjegyezve, hogy számos biztonságpolitikai elemző arra figyelmeztet, hogy a húszik elrettentése során fennáll a közel-keleti eszkaláció veszélye, ezért az EU-nak óvatosan kell eljárnia. Az EU alapötlete az, hogy hadihajókat küldenek a térségbe járőrözni. Az Európai Külügyi Szolgálat (az EU külügyi diplomáciai szolgálata) legalább három hadihajó kiküldését javasolta. Az új uniós misszióról azonban még nem született megállapodás, a végrehajtása pedig valószínűleg hetekig fog tartani és teljesen el fog különülni a washingtoni Prosperity Guardian művelettől.
Nem csak az üzemanyagárak ugorhatnak meg
Mivel a húszik további támadásokat ígértek a hajózás ellen, Irán pedig elítélte a nyugati ellenakciót, a megnövekedett geopolitikai kockázatok miatt az elkövetkező hónapokban magasabb árakra számíthatunk, vagyis a Brent olaj hordónkénti ára tartósan 80 dollár fölé emelkedhet – jelezte előre a Makronóm Intézet szakértője.
A közgazdász szerint ez önmagában nem túl jelentős növekedés, a nagyobb kockázatot azonban az jelenti, ha a konfliktus továbbterjed a Perzsa-öbölbölre is, ahol a globális tengeri kőolaj-kereskedelem 20-30 százaléka halad át.
Kétségtelenül az európai finomítók szenvedik el leginkább az esetleges áramelkedéseket
– véli Santo Martin, amit arra alapoz, hogy a Kpler elemzői szerint a Brent a legjobban érintett határidős kontraktus, amikor a vörös-tengeri és a Szuezi-csatornai fennakadásokról van szó. Jelenleg kevesebb közel-keleti nyersolaj érkezik Európába, a mennyiség az októberi 1,07 millió hordóról decemberben közel felére, mintegy 570 ezer hordóra csökkent – napi szinten.
A Szuezi-csatornán át közlekedő hajók az ukrajnai háború óta nagyobb stratégiai jelentőségre tettek szert, mivel az Oroszország elleni szankciók miatt Európa jobban függ a Közel-Keletről származó olajtól, amely a világ nyersolajának egyharmadát biztosítja
– mutatott rá a szakértő. Ugyanakkor a drágulás nem csak az energiahordozókat érinti: más árucikkekre, például a kávéra, a szójababra, a nikkelre és a pálmaolajra is hatással lesz, mivel a nem olajtermékek globális tengeri kereskedelmi forgalmának mintegy 12 százaléka a Szuezi-csatornán keresztül bonyolódik. Az Oxford Economics számításai szerint a konténerszállítási árak további növekedése egy év múlva 0,6 százalékponttal növelné az inflációt – jelezte Santo Martin.
Az elemző szerint a fojtópontok biztonsága felértékelődőben van, és jól látható, hogy a nyugati flottáknak egyre nagyobb erőfeszítést jelent a kereskedelmi útvonalak biztosítása. A konfliktus megoldása ebben az esetben egy közös érdeke a globális kereskedelem összes szereplőjének. A válsághelyzetben az jelenthet enyhülést, ha a Nyugat mellett a leginkább érintett regionális hatalmak – a Báb el-Mandeb esetében például India vagy az öböl menti arab államok – és a térségben egyre nagyobb befolyást szerző Kína is aktívabb részt vállal a hajózási útvonalak biztosításában.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged
A felelősség és a terhelés óriási, de a javadalmazás ennek fényében kiemelkedő.
32 perce
- Gazdaság
Térképen a 2024-ben megfiatalodott gyorsforgalmi utak
5,1 millió négyzetméteren cserélte a tönkrement, elhasznált burkolatot új aszfaltra.
március 6., 11:13
- Gazdaság
Annyira nehéz az otthonhoz jutás, hogy enélkül szinte lehetetlen
Tudatos tervezést igényel a saját otthonhoz jutás.
március 7., 09:50
- Mindeközben
A Házasság első látásra Szabija az anyagi helyzetéről: „Megtehetném, hogy hátradőlök, és soha többé egy gyufaszálat sem teszek keresztbe”
2 órája
- Gazdaság
Hivatalos: a Budapest Közművek Zrt. Rákosrendező új tulajdonosa
Karácsony Gergely is megszólalt.
március 7., 09:32
- Gazdaság
Vizsgálatot indított a bankautomatákat üzemeltető Euronettel szemben a GVH
Megtévesztő volt az ATM-en megjelenő szöveg.
március 7., 13:24
- Címlapon
A legnagyobb ellenségének küldött üzenetet Varga Mihály
Ennél egyértelműbben nem lehet fogalmazni.
4 órája
- Címlapon
Az EP továbbra is kiáll Ukrajna mellett, és elítélte a magyar kormányt
Nem minden magyar képviselő nyomott gombot.
44 perce
- Gazdaság
Kapaszkodjon meg: elképesztő profitot jelentettek be Csányi Sándorék
Megszólaltak a bank vezetői.
március 7., 10:23
- Címlapon
Hamarosan bejelentés várható a kormány részéről
Orbán Viktor fotókat posztolt a Karmelitából.
4 órája
- Címlapon
Zuckerberg bevezeti a cenzúrát, mostantól az Ön Facebook-adatai is a Kínai Kommunista Pártnál landolhatnak
Kiszivárogtak a dokumentumok.
10 perce
- Gazdaság
Pénzlavina zúdult a bankokra, hatalmasat kaszáltak
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
március 5., 13:26
- Gazdaság
Előre tervezhetnek az autósok, a NAV új alkalmazásával kiszámítható a gépjárműadó
A kalkulátorral kiszámítható az adóhatóságnak fizetendő összeg.
március 6., 10:59
- Mindeközben
Dancs Annamari szerint élete traumája, hogy nem kellett Kerényi Miklós Máténak: „Kényszerítve voltam egy válásba”
5 órája
- Címlapon
Hatalmas felháborodás, a polgármester most nyugtat: nem lesz munkásszálló
Három évig stoppolhatják a beruházást.
1 órája
- Mindeközben
Odáig vannak a népek azért a szerelmespárért, akik Shreknek és Fiónának öltöztek az esküvőjükön
6 órája
- Címlapon
Az ukrán nagykövet cenzúrázná az Operaház előadását, Ókovács Szilveszter élesen reagált
Sándor Fegyir szerint az orosz opera-énekesnő Vlagyimir Putyinnal áll kapcsolatban.
4 órája
- Mindeközben
Kevés kínosabb videó létezik annál, mint amiben Kylie Jenner turbékolna Timothée Chalamet-val, de az ügyet sem vet rá
8 órája
- Gazdaság
Németország elkezdte földbe döngölni Orbán Viktor ígéretét
Nagy bajban az ipari termelés.
március 6., 08:58
- Gazdaság
Lecsapott a fővárosi kormányhivatal, súlyosan megbüntették a Foodorát
Több panasz is érkezett a fogyasztóktól.
március 7., 14:25
- Gazdaság
Továbbra is mindenki olcsóbb élelmiszerárakat szeretne: itt a kezdeti lépés
Fel van adva a lecke, de van hozzá rekordmértékű támogatás.
március 5., 16:36
- Címlapon
„Szex nem lesz” – így regisztrált a társkeresőn Klára
És pont ezzel hívta fel magára a figyelmet.
5 órája
- Címlapon
Nem sértett jogszabályt Magyarország, amikor a spanyol szélsőjobb támogatásával beleszállt az ország szuverenitásába
A szocialista párt kezdeményezésére indult ügyészségi vizsgálat.
1 órája
- Címlapon
Nem volt mankó ahhoz, hogyan vezessék, mégis sikerrel vették az akadályokat
Két évtizede nyílt meg a Müpa, most ünnepi programsorozattal várja az érdeklődőket.
43 perce
- Címlapon
Két kamasz megfojtotta a nevelőjét, Badajozban nincs ügyvéd, aki vállalná a védelmüket
Az egyik fiatal gyilkos még a saját apja orrát is eltörte.
6 órája
- Mindeközben
Gubás Gabi: Amikor a férjem belépett az életembe, ráébredtem, milyen jó is gyenge nőnek lenni
9 órája
- Címlapon
Bors: társadalombiztosítás keretében végeztek zsírleszívást Ruszin-Szendi Romuluszon
Az orvosok szerint hiúsági kérés volt a korábbi vezérkari főnöktől.
6 órája
- Gazdaság
Év végén nyitja kapuit Budapest új bevásárlóközpontja
Átfogó városfejlesztési projekt részeként valósul meg a főváros negyedik legnépesebb kerületében.
március 6., 06:01
- Gazdaság
800 ezer forintos részesedést kapnak a kecskeméti Mercédesz-gyár dolgozói
Jelentős bónuszra számíthatnak az autógyár alkalmazottai áprilisban.
március 5., 17:01
- Gazdaság
Németország reszkethet: hamarosan becsapódhatnak Washington vámjai
Hatalmas lépésekre készül a legnagyobb kereskedelmi partnerünk.
március 5., 18:54
- Gazdaság
Telefonos csalásra figyelmeztet a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
A csalók egészségjavító támogatást ígérnek áldozataiknak.
március 7., 19:31