Négymillió érv szól mától Magyarország mellett
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
Fontos nap 2024. február 8. a Magyar Suzuki esztergomi gyárának életében. Elkészült a négymilliomodik autó, egy Suzuki Vitara, méghozzá GLX-felszereltséggel, elefántcsont-kozmikus fekete gyöngymetál színben. Érdekesség, hogy míg a termelés indulása után, 1992-ben öt hónap alatt készült el 970 gépjármű, addig ma egy nap alatt 650 autót gyártanak a nagy múltú ipartelepen. A hatalmas mérföldkő apropóján Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese, Novák Gyula gyárigazgató és Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető engedett betekintést a vállalat működésébe.
Első európai üzem, kétmilliárd euró
Krisztián Róbert kiemelte, hogy Esztergom a Suzuki Motor Corporation harmadik legnagyobb és egyetlen európai gyártóbázisa Japán és India után. Elhangzott, hogy a távol-keleti anyacég a Magyar Suzuki Zrt. megalakulása óta több mint 2 milliárd eurót fektetett be Magyarországon, folyamatosan fejlesztve európai üzemét.
Felidézték, hogy Esztergomban a kezdetektől teljes körű gyártási tevékenységet végeznek, amely az autógyártás összes folyamatát lefedi. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy
- az acéllemezek préselése,
- hegesztése,
- a gépjárművek összeszerelése,
- festése
- és a kész autók ellenőrzése is itt történik.
A sajtótájékoztatón hangsúlyozták, hogy a termelés 1992. nyári indulásától majdnem 20 éven át a Suzuki-modellek gyártása kizárólag japán jelenlét és felügyelet mellett zajlott. A Vitara 2015-ös sorozatgyártása óta azonban a magyar mérnökök szerepe egyre hangsúlyosabbá vált – a prototípus fejlesztésében és a gyártástechnológia fejlesztésében ugyanis ők is aktívan részt vettek.
Azóta egy-egy új modell tervezésekor a magyar szakemberek visszajelzéseit is figyelembe veszik a japán központban. 1992 nyarán a Swiftek gyártásával indult el a termelés, majdnem tíz évig ez volt az egyetlen típus, amely Magyarországon készült. Nem véletlen, hogy többféle generációját is beleszámolva a mai napig a legtöbb darabszámban értékesített modell a Vitara és az S-Cross előtt, amely Esztergomban készült.
A fél világot ellátják Esztergomból
A korábbi mérföldkövekre visszatekintve: 2006-ban készült el az egymilliomodik (Swift), 2011-ben a kétmilliomodik (Swift), 2017-ben a hárommilliomodik (SX4 S-Cross) magyar Suzuki. Az esztergomi gyártóvállalat napjainkban 123 országba exportál, ezek közül az öt legnagyobb
- az Egyesült Királyság,
- Olaszország,
- Németország,
- Franciaország
- és Lengyelország.
A gyárigazgató elmondta: eredetileg 50 ezer darabos éves kapacitásra tervezték az üzemet, ehhez képest a gazdasági világválság előtt 300 ezres (!) termelés jelentette a csúcsot a 2007–2008-as időszakban. Novák Gyula az egyes részfolyamatokat bemutatva ismertette, hogy a gyártás a legtöbb ponton mára robotizált, a dolgozók feladata így sok esetben a robotok „etetése”, azaz alkatrészekkel történő ellátása. A gyárlátogatás során találkoztunk filippínó dolgozókkal is, de a munkatársak döntő többsége magyar. Szlovákiából mintegy 600-an járnak át a Mária Valéria híd túloldaláról, Párkányból és környékéről, szlovákiai magyarok.
Heten, mint a Suzukik
Összesen hétféle modell készült a Magyar Suzuki gyárában: a Swift három generációja (1992, 2005, 2010), a Wagon R+: Magyarország első egyterű járműve (2000), az Ignis (2003), az SX4 (2006), a Splash (2008), az SX4 S-CROSS (2013), és Vitara (2015). Míg korábban öt hónap alatt készült 970 autó, ma egy nap alatt gördül le a gyártósorról 650 gépjármű. Két műszakban csaknem 2200 munkatárs dolgozik az autók gyártásán az üzembe beszállított acéltekercsek préselésétől kezdve addig, amíg az esőztetés után beállnak a kész autóval a parkolóba. Rajtuk kívül további mintegy 900 fő segíti a háttérben a termelést, az autók szállítását és népszerűsítését. Húsz olyan kolléga dolgozik a cégnél, aki 1992. december 31. előtt csatlakozott a Magyar Suzukihoz. Az esztergomi gyárban 2019 óta az európai piacokra már csak hibrid hajtású Vitarák és S-Crossok készülnek.
(Borítókép: A négymilliomodik jármű az esztergomi Suzuki-gyárban. Fotó: Kaszás Tamás / index)