Négymillió érv szól mától Magyarország mellett

DSC8690
2024.02.08. 13:32
A Magyar Suzuki esztergomi üzemében csütörtökön legördült a négymilliomodik jármű a gyártósorról, méghozzá egy Vitara. A start gomb megnyomása óta eltelt 32 év alatt hét különböző modell készült a Duna-parti kisvárosban, ahonnan immár a világ 123 országába szállítanak új autókat.

Fontos nap 2024. február 8. a Magyar Suzuki esztergomi gyárának életében. Elkészült a négymilliomodik autó, egy Suzuki Vitara, méghozzá GLX-felszereltséggel, elefántcsont-kozmikus fekete gyöngymetál színben. Érdekesség, hogy míg a termelés indulása után, 1992-ben öt hónap alatt készült el 970 gépjármű, addig ma egy nap alatt 650 autót gyártanak a nagy múltú ipartelepen. A hatalmas mérföldkő apropóján Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese, Novák Gyula gyárigazgató és Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető engedett betekintést a vállalat működésébe.

Első európai üzem, kétmilliárd euró

Krisztián Róbert kiemelte, hogy Esztergom a Suzuki Motor Corporation harmadik legnagyobb és egyetlen európai gyártóbázisa Japán és India után. Elhangzott, hogy a távol-keleti anyacég a Magyar Suzuki Zrt. megalakulása óta több mint 2 milliárd eurót fektetett be Magyarországon, folyamatosan fejlesztve európai üzemét.

Felidézték, hogy Esztergomban a kezdetektől teljes körű gyártási tevékenységet végeznek, amely az autógyártás összes folyamatát lefedi. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy

  • az acéllemezek préselése,
  • hegesztése,
  • a gépjárművek összeszerelése,
  • festése
  • és a kész autók ellenőrzése is itt történik.

A sajtótájékoztatón hangsúlyozták, hogy a termelés 1992. nyári indulásától majdnem 20 éven át a Suzuki-modellek gyártása kizárólag japán jelenlét és felügyelet mellett zajlott. A Vitara 2015-ös sorozatgyártása óta azonban a magyar mérnökök szerepe egyre hangsúlyosabbá vált – a prototípus fejlesztésében és a gyártástechnológia fejlesztésében ugyanis ők is aktívan részt vettek.

Azóta egy-egy új modell tervezésekor a magyar szakemberek visszajelzéseit is figyelembe veszik a japán központban. 1992 nyarán a Swiftek gyártásával indult el a termelés, majdnem tíz évig ez volt az egyetlen típus, amely Magyarországon készült. Nem véletlen, hogy többféle generációját is beleszámolva a mai napig a legtöbb darabszámban értékesített modell a Vitara és az S-Cross előtt, amely Esztergomban készült.

A fél világot ellátják Esztergomból

A korábbi mérföldkövekre visszatekintve: 2006-ban készült el az egymilliomodik (Swift), 2011-ben a kétmilliomodik (Swift), 2017-ben a hárommilliomodik (SX4 S-Cross) magyar Suzuki. Az esztergomi gyártóvállalat napjainkban 123 országba exportál, ezek közül az öt legnagyobb

  • az Egyesült Királyság,
  • Olaszország,
  • Németország,
  • Franciaország
  • és Lengyelország.

A gyárigazgató elmondta: eredetileg 50 ezer darabos éves kapacitásra tervezték az üzemet, ehhez képest a gazdasági világválság előtt 300 ezres (!) termelés jelentette a csúcsot a 2007–2008-as időszakban. Novák Gyula az egyes részfolyamatokat bemutatva ismertette, hogy a gyártás a legtöbb ponton mára robotizált, a dolgozók feladata így sok esetben a robotok „etetése”, azaz alkatrészekkel történő ellátása. A gyárlátogatás során találkoztunk filippínó dolgozókkal is, de a munkatársak döntő többsége magyar. Szlovákiából mintegy 600-an járnak át a Mária Valéria híd túloldaláról, Párkányból és környékéről, szlovákiai magyarok. 

Heten, mint a Suzukik

 Összesen hétféle modell készült a Magyar Suzuki gyárában: a Swift három generációja (1992, 2005, 2010), a Wagon R+: Magyarország első egyterű járműve (2000), az Ignis (2003), az SX4 (2006), a Splash (2008), az SX4 S-CROSS (2013), és Vitara (2015). Míg korábban öt hónap alatt készült 970 autó, ma egy nap alatt gördül le a gyártósorról 650 gépjármű. Két műszakban csaknem 2200 munkatárs dolgozik az autók gyártásán az üzembe beszállított acéltekercsek préselésétől kezdve addig, amíg az esőztetés után beállnak a kész autóval a parkolóba. Rajtuk kívül további mintegy 900 fő segíti a háttérben a termelést, az autók szállítását és népszerűsítését. Húsz olyan kolléga dolgozik a cégnél, aki 1992. december 31. előtt csatlakozott a Magyar Suzukihoz. Az esztergomi gyárban 2019 óta az európai piacokra már csak hibrid hajtású Vitarák és S-Crossok készülnek.

(Borítókép: A négymilliomodik jármű az esztergomi Suzuki-gyárban. Fotó: Kaszás Tamás / index)