Lázár János trükközött, alkut kötött Karácsony Gergelyékkel

2024.02.19. 11:12
Lázár János építési és közlekedési miniszter a bérletalku alatt elérte, hogy az állami HÉV-járműváltás helyet cseréljen fővárosi közlekedési projektekkel az uniós listán. A HÉV-járműcsere- és az infrastruktúra-fejlesztés átkerülne a később záruló IKOP-program projektjei közé.

Lázár János közlekedési miniszterrel a HÉV-járműcsere-programot mindenképpen uniós forrásból valósítaná meg, erre eredetileg a helyreállítási alapot (RRF) használta volna – írta meg a Népszava. Az RRF elfogadott tervében eredetileg 289 milliárd forint értékben, százszázalékos támogatású projektként szerepelt az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV-vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A fenntartható zöldközlekedésre a források több mint felét költötte volna az Orbán-kormány.

A főváros 172 milliárd forintot költhet az elkövetkező években közlekedési projektekre uniós forrásból. Továbbá az állam által tervezett elővárosi és budapesti közlekedési beruházásokra fordítható keret ennek a többszöröse, eléri az 1000 milliárd forintot.

Az uniós pénzek azonban csak lassan nyílnak meg: idén 920 millió eurót kaphat Magyarország a helyreállítási alapból két részletben az uniós hitellel immáron 10,4 milliárd eurós keretből. Ám a helyreállítási alap nagyobbik részét továbbra is zárolják. (Magyarország nem teljesíti a jogállamiság tiszteletben tartásával és a korrupció megszüntetésével kapcsolatos 27 feltételt.)

A bérletalku részeként született meg a megállapodás

A jelenlegi szabályok szerint a pénz csak 2026 augusztusáig érhető el, a HÉV-járműcsere addig nem bonyolítható le. A MÁV pedig az idén már ritkította a járatokat, mert nincs elegendő jármű, amely képes forgalomba állni. Egyelőre a tendert sem írták ki, holott ennek lebonyolítása legalább egy év, miközben a speciális vasúti járművek gyártási ideje 5-6 év is lehet. Így az RRF reménytelen, de a 2027-ben záruló uniós pénzügyi ciklusból még lehet erre fordítani.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium ezért úgy döntött, a 2021–2027 közötti uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz-terhére valósítanák meg a beruházást.

Ám ennek a projektlistáját már jóváhagyták Brüsszelben, módosítani csak a Fővárosi Önkormányzat hozzájárulásával lehetséges. A projektcserére már a bérletalku előtt javaslatot tett Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter Budapest főpolgármesterének, aki nem zárkózott el ettől. A bérletek kölcsönös elfogadásáról szóló tárgyaláson megegyezett Lázár János és Karácsony Gergely.

Tehát a bérletalku részeként az építési és a közlekedési miniszter elérte, hogy az állami HÉV-járműváltás helyet cseréljen fővárosi közlekedési projektekkel az uniós listán, így most ez utóbbiakat szorítja a 2026-os határidő. Az egyeztetések értelmében „a HÉV-járműcsere és -infrastruktúrafejlesztés átkerülne a később záruló IKOP-program projektjei közé, míg onnan a helyreállítási alap fejlesztései közé sorolnák át a fővárosi villamosbeszerzéseket, valamint a villamos- és troli-hálózatbővítéseket” – összegezte a Népszava kérdésére Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes. A válasza értelmében leszögezhető, hogy

  • a 2022 októberében már megrendelt 20 rövid villamos, illetve a most megrendelt további 31 villamos szeptember végétől áll majd fokozatosan forgalomba. Az utolsó villamos átadási határideje 2026. augusztus 31. A főváros 54 milliárd forint európai uniós forrásból vásárolja meg a járműveket.
  • Ezenfelül 23 milliárd forintból fejlesztenék a villamos-infrastruktúrát is, illetve további 10 milliárdot a most vásárolt új trolibuszok által használt hálózat fejlesztésére költene a főváros.
  • A főváros kikötötte, a cserével érintett projektek műszaki tartalma nem csökkenhet, ahogy a támogatás intenzitása sem, vagyis az, hogy a teljes költség hány százalékát fizeti az unió.