A Gazdasági Versenyhivatal célkeresztjébe került a Temu
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
A Gazdasági Versenyhivatal eljárást folytat le a kínai Temu webshop ellen. Az internetes piactér a lekörözhetetlen áraival szemben a versenytársak szinte esélytelenek, és a Temu a magyar kereskedelem egyik vezető szereplőjévé vált. Az Index stábja is letesztelte, érdemes-e a Temuról rendelni, és hogyan is működik a legújabb kínai webáruház.
Mint azt már korábban megírtuk, a Temu csupán néhány hónapja jelent meg a hazai piacon, viszont a rendkívül agresszív hirdetési politikával kombinált árverseny révén máris a hazai e-kereskedelmi piac egyik domináns szereplőjévé vált.
Elkeseredésükben több cég is a GVH-hoz fordult segítségért.
A bejelentések alapján a nemzeti versenyhatóság megteszi a szükséges intézkedéseket a magyar fogyasztók védelme érdekében, indokolt esetben versenyfelügyeleti eljárást indít.
A bejelentéses eljárásokban a GVH azt vizsgálja, hogy felvetődik-e tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sértő magatartás a bejelentett vállalkozás részéről.
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi ügyekben akkor indít versenyfelügyeleti eljárást, ha egy vállalkozás valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytat,
és a gazdasági verseny érdemi érintettsége megállapítható, például a vizsgált tevékenység kiterjedt, valamint nagyszámú fogyasztót érint egy adott piacon – olvasható a versenyhivatal honlapján.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról, így a megtévesztésről, a hiányos tájékoztatásról, az agresszív vagy éppen az ún. „feketelistás” kereskedelmi gyakorlatokról a GVH honlapján érhető el bővebb tájékoztatás.
A Gazdasági Versenyhivatal kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára. A GVH az elmúlt években többek között a Google, valamint a PayPal számára is előírt versenykorrekciós kötelezettségeket, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon.
A magyar versenyhatóság 2023 februárjában zárta le vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wishsel szemben.
A globális platform működtetője összetett jóvátételi csomagot – benne az érintett, mintegy 100-150 ezer magyar fogyasztó pénzügyi kompenzálását – vállalta, és számos ponton módosította a működési gyakorlatát, hogy elkerülhesse a bírságot.
A GVH tavaly november végén zárta le a TikTok vizsgálatát, amely során a magyar versenyhatóság globális hatású eredményeket ért el. Mindemellett a GVH jelenleg is vizsgálja a Rakuten-csoportba tartozó Viber magatartását, valamint 2023-ban eljárást indított a Microsofttal szemben, amiért valószínűleg nem tájékoztatja megfelelően a felhasználókat a mesterséges intelligencián alapuló chatfunkcióval kiegészített keresőjének egyes tulajdonságairól – áll a Gazdasági Versenyhivatal közleményében.